PdF:IHVp12 Didaktika Hv 3 - Informace o předmětu
IHVp12 Didaktika Hv 3
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IHVp12/01: Čt 11:00–11:50 učebna 21, D. Taylor
IHVp12/02: Út 9:00–9:50 učebna 21, D. Taylor
IHVp12/03: Čt 13:00–13:50 učebna 21, D. Taylor - Předpoklady
- IHVp11 Didaktika Hv 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
- Výstupy z učení
- Student: se orientuje v problematice elementárních tvořívých činností; rozeznává druhy improvizace a umí je aplikovat v praxi, stejně tak i prvky elementárního komponování. Osvojí si činnosti hudebně-poslechové, které dovede v praxi propojit při práci s písní a poslechovou skladbou; orientuje se v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní, v propojení se složkou taneční, hrou na nástroje či s poslechovou skladbou.
- Osnova
- 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebně-naukové činnosti. 6. Stavba hudebního vyučování pro žáky I. stupně ZŠ. 7. Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj hudebních dovedností dětí s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (český jazyk, literární a dramatická výchova, výtvarná výchova apod.) – jeho realizace v praxi.
- Literatura
- doporučená literatura
- TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000.
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
- HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997.
- TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
- RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
- JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv - jednohlasá, vícehlasá píseň, kánon - doprovod na dětské hudební nástroje; dirigování (kánon). Hra na klavír a zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí na I. stupni ZŠ. Vytvoření učitelského portfolia k předmětu HV.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy 1 – 3. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, zobcovou flétnu, aj.). b) 30 lidových písní (z toho 8 dvojhlasých), 6 písní od Ladislava Němce a 6 umělých písní (pro I. stupeň): zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké sekundy, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c) Hra na flétnu – 15 lidových písní (C, G, D, F dur), 10 písní v úpravě pro začátečníky (tóny h¹, a¹, g¹, c²,d²). d) Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností žáků na I. stupni ZŠ. e) Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV. f) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/IHVp12