MAk021 Didaktika matematiky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Petra Antošová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MAk021/01: Pá 6. 11. 8:00–11:50 učebna 20, Pá 4. 12. 8:00–11:50 učebna 37, Pá 18. 12. 8:00–11:50 učebna 32, Pá 15. 1. 8:00–11:50 učebna 38, L. Pavlíčková
Předpoklady
Předpokladem je zvládnutí odborných matematických disciplín, zejména aritmetiky a algebry. Studenti by měli být vybaveni kompetencemi z kurzu obecné didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je, aby byl student schopen didaktické transformace teoretického matematického základu do učiva matematiky základní školy, volit vhodné metody a formy práce pro výuku matematiky (v oblasti přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi).
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student znát: Problematiku přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy. Cíle výuky matematiky na 2. stupni ZŠ. Rámcový vzdělávací program. Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Diagnostiku a hodnocení v matematice. Postupné zavádění množiny přirozených, celých, racionálních čísel. Student bude dále po absolvování předmětu schopen využít poznatky z didaktiky matematiky v praxi.
Osnova
  • Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Problematika přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy. Cíle výuky matematiky na 2. stupni ZŠ. Rámcový vzdělávací program. Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Diagnostika a hodnoceni a klasifikace v matematice. Postupné zavádění množiny přirozených, celých, racionálních čísel. Poznávací proces žáků. Numerace, operace. Procenta, navazující témata.
Literatura
  • TIPPS, Steven, Art JOHNSON a Leonard M. KENNEDY. Guiding children's learning of mathematics. 12th ed. [Spojené státy americké]: Wadsworth Cengage Learning, 2011, xxii, 629. ISBN 9780538738507. info
  • ŽENATÁ, Emílie. Přehled učiva matematiky : pro 6.-9. ročník ZŠ a víceletá gymnázia s příklady a řešením. [2. vyd.]. [Benešov]: Blug, 2010, 552 s. ISBN 9788072740147. info
  • VAŇUROVÁ, Milena a Růžena BLAŽKOVÁ. Didaktika matematiky 1 [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
  • TANNER, Howard a Sonia JONES. Becoming a successful teacher of mathematics. London: Routledge, 2000, xii, 224. ISBN 9780415230698. info
Výukové metody
Teoretická příprava k výuce jednotlivých témat učiva matematiky na základní škole.
Metody hodnocení
kolokvium, písemný test (60%)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/MAk021