SOp113 Základy axiologie

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Výchova k hodnotám jako nedílná součást výchovy člověka, prostřednictvím aktivního vystoupení v seminářích si studenti uvědomují vlastní hodnoty a hodnoty svých kolegů, tématem je rovněž hodnotová orientace dospívající generace v kontextu současného světa. V rámci seminářů si studenti osvojí různé přístupy k tématu hodnot a jejich možné implementace do pedagogických činností.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Každý student si zpracuje svoje vidění světa prostřednictvím vlastních hodnot nebo hodnoty a v libovolné formě nebo metodě s těmito hodnotami pracuje v rámci svého vystoupení v semináři
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět oblasti hodnot a hodnotových orientací; bude schopen přijímat hodnoty druhých; pracovat s tímto tématem v oblasti sociální pedagogiky.
Osnova
  • 1. Axiologie jako věda o hodnotách 2. Hodnotová orientace současné společnosti 3. Předávání hodnot 4. Hodnocení v pedagogické praxi 5. Rozdělení hodnot 6. Hodnotová orientace současné generace dospívajících 7. Hodnoty a výzkum 8. Krize hodnot 9. Téma hodnot v literatuře a v umění 10. Hodnoty v pedagogické práci
Literatura
  • SAK, Petr. Proměny české mládeže :česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Translated by Jarmila Rybová - Monika Patočková. Vyd. 1. Praha: Petrklíč, 2000, 291 s. ISBN 80-7229-042-8. info
  • DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filosofie hodnot : problémy lidské existence, poznání a hodnocení. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 162 s. ISBN 80-86039-79-X. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
  • KELLER, Jan, Fedor GÁL a Pavol FRIČ. Hodnoty pro budoucnost. Vyd. 1. Praha: G plus G, 1996, 94 s. ISBN 8090189644. info
  • MAŇÁK, Josef. Člověk - hodnoty - výchova. Pedagogická orientace. 1993, roč. 1993, č. 6, s. 119-122. ISSN 1211-4669. info
  • LEPPIN, Zdeněk. Filosofie hodnot a naše doba : (úvod do problematiky axiologie). Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1968, 126 s. URL info
Výukové metody
semináře - diskuse o hodnotách společnosti
Metody hodnocení
Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je aktivní vystoupení v semináři. Předmět je ukončen závěrečnou rozpravou; studenti si připraví na předposlední seminář krátký vstup, zamyšlení, případně přinesou „předmět, myšlenku, nápad“, o kterém se domnívají, že by mohl přispět ke „zlepšení světa“.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=978
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021.