XHVk01 Základy hudební teorie a dějin hudby

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/0/0. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 11. 12. 15:00–16:50 učebna 20, Pá 18. 12. 12:00–13:50 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student má v seminářích zvládnout teoretickou i praktickou znalost základů hudební teorie a harmonie jako východisko pro hudebně prakticistní disciplíny včetně úvodu do dějin hudby.
Výstupy z učení
Student zná stupnice, intervaly, akordy, italské hudební názvosloví, má základní přehled o dějinách hudby.
Osnova
  • Vlastnosti tónu, notová soustava - znaky, zápis, klíče, znaménka a značky vztahující se k vlastnostem tónu. Stupnice - diatonické, chro- matické, církevní, celotónové, pentatonické. Kvartový, kvintový kruh stupnic - teoreticko-konstrukční zvládnutí. Intervaly - základní, odvozené, svrchní, spodní - konstrukční a analytické ovládání. Akordy - kvintakordy, septakordy a jejich obraty. Funkčnost akordů ve stupnicích, kadence. Užívání akordických značek - kytarových.Přehled dějin hudby. Ukončení: Zápočtový písemný test: orientace v durových a mollových stupnicích - předznamenání, vyhledávání charakteristických intervalů, konstrukce svrchních a spodních intervalů základních a odvozených, konstrukce kvintakordů a jejich obratů a septakordů /tvrdě malého, měkce malého/a jejich obratů dle kytarových a funkčních značek, konstrukce kadencí v durových i mollových tóninách, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky a agogiky, základní orientace v dějinách hudby. Literatura: Kofroň, Jaroslav. Učebnice harmonie [Kofroň, 2002]. 10. uprav. vyd. Praha : Editio Bärenreiter Praha, 2002. 178 s. ISBN 80-86385-14-0. Crha, Bedřich - Hala, Petr. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1.vydání, 2003. Masarykova univerzita v Brně, 2003. 115 s. ISBN 80-210-3094-1. e-learning: http://www.ped.muni.cz/wmus/frame.html Crha, Bedřich - Marek, Zdeněk - Fučík, Ladislav. Základy hudební výchovy pro posluchače studia učitelství I.stupně ZŠ. 4. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1998. 184 s. ISBN 80-210-1963-8. Zenkl, Luděk. ABC hudební nauky [Zenkl, 1986]. 4. vyd. Praha : Supraphon, 1986. 197 s.
Literatura
  • Doporučená literatura viz osnova
  • KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1963. info
Výukové metody
teoretická příprava a praktické cvičení
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Požadavky k končení: Zápočtový písemný test: orientace v durových a mollových stupnicích - předznamenání, vyhledávání charakteristických intervalů, konstrukce svrchních a spodních intervalů základních a odvozených, konstrukce kvintakordů a jejich obratů a septakordů /tvrdě malého, měkce malého/a jejich obratů dle kytarových a funkčních značek, konstrukce kadencí v durových i mollových tóninách, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky a agogiky.Základní orientace v dějinách hudby.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.