XTIk01 Informační technologie

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (cvičící)
Petra Ludvová Hašková, DiS. (pomocník)
Mgr. Andrea Musilová (pomocník)
Garance
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XTIk01/01: Pá 9. 10. 13:00–14:50 učebna 28, Pá 23. 10. 13:00–14:50 učebna 28, Pá 20. 11. 13:00–14:50 učebna 28, Pá 4. 12. 15:00–16:50 učebna 28, K. Picka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz připravuje učitele mateřské školy na rozvoj informatického myšlení dětí. Cílem je připravit učitele na to, jaké metody a postupy mohou využívat na podporu informatického myšlení ve vazbě na matematickou pregramotnost. Student by měl obecně pochopit smysl digitálních technologií, umět využívat digitální technologie tak, aby podpořil rozvoj dovedností dětí ke hraní a učení.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu by měl:
- umět využívat poznatky z vývojové psychologie při plánování činností dětí s digitálními technologiemi;
- chápat význam rozvoje algoritmického myšlení;
- umět metodicky zpracovat konkrétní aktivitu vedoucí k rozvoji informatického myšlení;
- prezentovat zpracovanou aktivitu v rámci semináře;
- znát a dodržovat zásady bezpečnosti a hygieny práce při práci s technologiemi;
- navrhnout využití interaktivní tabule a interaktivní prvků v předškolním vzdělávání;
- prakticky vytvořit interaktivní studijní materiál a prezentovat jej;
- ovládat základy práce s interaktivními prvky a přípravou podpůrných materiálů pro výuku;
- efektivně využívat multimediální výukové materiály.
Osnova
  • 1. Digitální technologie - využití internetu v práci učitele MŠ, interaktivní tabule v MŠ, tablety a další dotyková zařízení v MŠ, další multimediální zařízení v MŠ.
  • 2. Algoritmy v běžném životě.
  • 3. Možnosti rozvoje algoritmického myšlení.
  • 4. Mezipředmětové vztahy – matematická pregramotnost (rozvoj prostorové orientace).
  • 5. Software pro děti.
  • 6. Dětské programovací jazyky.
  • 7. Digitální a robotické hračky.
  • 8. Výukové metody a formy s využitím digitálních technologií.
  • 9. Bezpečná práce s digitálními technologiemi v mateřské škole.
  • 10. Digitální technologie v životě mateřské školy - organizace řízených činností s digitálními technologiemi ve skupinách, digitální koutek, vlastní tvorba žáků za použití digitálních technologií.
Literatura
  • ECKERTOVÁ, L. a D. DOČEKAL. Bezpečnost dětí na Internetu. Computer Press, 2013, ISBN 9788025138045
  • DOSTÁL, J. Tvorba výukových materiálů. Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 9788024427836
  • HLAVATÝ, J. Didaktická technika pro učitele, Vydavatelství VŠCHT, 2002, 119 s., ISBN 8070704793
  • DOSTÁL, J. Interaktivní tabule: Příručka plná otázek a odpovědí užitečných pro úspěšné využívání interaktivní tabule nejen ve vzdělávání. Olomouc, 2012, 66 s. ISBN 978-80-87658-00-0
  • ROUBAL, P. Počítač pro učitele. Computer Press, 312 s., ISBN 9788025122266
  • DOSEDLA, Martin a Gabriela ŠTĚPÁNOVÁ. Kurz: MSBP_ZIT - Základy informačních technologií, SV4BP_DT1E Didaktická technologie 1, ZS1BP_DIT1 Informační technologie 1 - prezenční studium. In Katedra technické a informační výchovy - elmood.ped.muni.cz. 2017.
  • POŽÁR, J. Informační bezpečnost. Aleš Čeněk, 2005, ISBN 8086898385
Výukové metody
Přednášky, diskuze, praktické ukázky, cvičení, samostudium.
Metody hodnocení
Student vytvoří interaktivní studijní materiál pro mateřské školy a obhájí jej. Zpracuje seminární práci na přidělené téma z oblasti ICT a MŠ.
Informace učitele
http://elmood.ped.muni.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.