XTVk23 Pohybové hry a pohybová tvořivost

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Kouřilová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XTVk23/01: Pá 16. 10. 16:00–17:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 15. 1. 18:00–19:50 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček, P. Vlček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen navrhnout a aplikovat zásobník tematicky zaměřených cvičení a pohybových her pro rozvoj všech pohybových schopností, her pro manipulaci s náčiním, soutěživých her, her tvořivých a her pro zdokonalování pohybových dovedností v jednotlivých úkonech s předměty, pomůckami a věcmi, jež děti obklopují.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti základních lokomočních činností se zaměřením na chůzi, běhy, skoky, poskoky a lezení
Osnova
  • 1. Jednoduché úkony s předměty, pomůckami a náčiním k získávání a zdokonalování dovedností v oblasti jemné i hrubé motoriky hravou formou.
  • 2. Smyslové a psychomotorické hry.
  • 3. Zvládaní základních pohybových dovedností ve spojení s prostorovou orientací, překonáváním překážek, ovládání náčiní, pohyb ve skupině dětí, pohyb v různém prostředí a na různém povrchu.
  • 4. Osvojení si základních pojmů souvisejících s vlastními hrami a používaným náčiním, základní pravidla a organizační pokyny pro realizaci her vhodných pro předškolní věk.
  • 5. Pohybové hry a průpravná cvičení pro rozvoj všech pohybových schopností, hry pro manipulaci s náčiním, hry soutěživé, tvořivé, hry pro zdokonalování pohybových dovedností jakou součást jednotlivých tematických celků se zdůrazněním výchovného využití her (smysl pro fair-play).
  • 6. Bezpečnost při hrách se zaměřením na vhodné oblečení a obutí, zejména při hrách v obtížnějších podmínkách, činnosti směřující k prevenci úrazů při hrách.
  • 7. - 12. Samostatný výstup na zvolené téma formou pohybové pohádky, kde student uplatní techniku a metodika nácviku zadané konkrétní činnosti, s důrazem na možnost zařazení do režimu dne v mateřské škole v herně i na hřišti.
Literatura
    povinná literatura
  • BOROVÁ, Blanka. Míče, míčky a hry s nimi : soubor her pro děti ve věku od 4 do 9 let. Illustrated by Dana Martinková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 153 s. ISBN 9788026201076. info
  • DOYON-RICHARD, Louise. Hry pro všestranný rozvoj dítěte. Translated by Miloslava Lázňovská. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 181 s. ISBN 9788073677992. info
  • KAPLAN, Aleš, Jan NEUMAN a Dušan BARTŮNĚK. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti pod střechou : [cvičení pro rozvoj základního pohybového fondu dětí od 5 do 13 let]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 152 s. ISBN 807178785X. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Cvičíme a hrajeme si. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1995, 101 s. ISBN 808578307X. info
    doporučená literatura
  • HANŠPACHOVÁ, Jana. Veselé hry s malými dětmi : [náměty k rozvoji smyslu pro humor dětí od 2 let]. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 8071783358. info
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Diagnostické hodnocení u nácviku herních dovedností dle osnovy předmětu; ukázky organizace pohybové hry na zadané téma; soubor pěti písemně zpracovaných pohybových her se zaměřením na rozvoj pohybových dovedností dle vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.