PdF:ZeC009 Půda a biota - Informace o předmětu
ZeC009 Půda a biota
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 12 hod. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Radek Durna (cvičící)
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Úvodem se předpokládají středoškolské pedologické a biologické znalosti a základy terminologie těchto oborů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o pedologii a biogeografii jako přírodovědných disciplinách. V části týkající se pedologie bude představeny nezbytné informace o roli půdy v životním prostředí, jejích základních stavebních součástech a diagnostických vlastnostech. Získání přehledu o klasifikaci půd ČR a jejich rozmístění. Zdůrazněny budou možnosti předání základních poznatků žákům ZŠ. Naučit studenty sestavování odborného půdně geografického regionálního textu s ohledem na geologickou stavbu a reliéf.
- Výstupy z učení
- Studenti jsou schopni rozlišit základní půdní typy a druhy a hodnotit je podle významu pro vývoj přírody a hospodářské využití. V biogeografii budou studenti seznámeni s obsahem hlavních pojmů, základními vlastnostmi živé hmoty, rolí organismů v prostředí,vztahy orgamismů s faktory prostředí. Demonstrovány budou hlavní skupiny životních forem rostlin a biogeografické členění Země.
- Osnova
- 1. Pedologie a pedogeografie jako vědecká disciplína: Objekt, předmět, členění, metody.
- 2. Půdy v životním prostředí.
- 3. Hlavní složky a vlastnosti půd.
- 4. Diagnostické znaky půd.
- 5. Klasifikace půd a jejich výskyt v ČR.
- 6. Didaktické využití pedogeografických a biogeografických poznatků s ohledem na geografické standardy a kurikulum, vč. RVP.
- 7. Hlavní pojmy biogeografie.
- 8. Základní vlastnosti živé hmoty.
- 9. Role organismů v prostředí.
- 10. Vztahy orgamismů a faktorů prostředí.
- 11. Hlavní skupiny životních forem rostlin.
- 12. Biogeografické členění Země.
- Literatura
- povinná literatura
- Brtnický Martin a kol. (2015): Půdní typy ČR. Mendelova univerzita v Brně, 88 s.
- TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. Páté, upravené a doplněn. Praha: Česká geologická služba, 2014, 68 stran. ISBN 9788070758618. info
- HORNÍK, Stanislav a Ladislav BUZEK. Fyzická geografie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 319 s. info
- HENDRYCH, Radovan. Fytogeografie. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 220 stran. info
- BUCHAR, Jan. Zoogeografie. Illustrated by B. Holubec. 1. vyd. Praha: SPN, 1983, 199 s. : i. info
- doporučená literatura
- OPATRNÝ, Evžen. Zoogeografie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999, 190 s. ISBN 8024400111. info
- Výukové metody
- Přednáška.
- Metody hodnocení
- Výuka je vedena formou přednášek. K úspěšnému zakončení je zapotřebí složit zkoušku. Pokud je písemná zkouška absolvována úspěšně, ústní není zapotřebí
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/ZeC009