ASPG_MVGV Multikulturní a globální výchova

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/7/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Holková (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
ředpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je aktivní plnění konkrétních požadavků na práci studenta (řešení odborných témat). Předpokládá se schopnost kultivovaného vystupování před spolužáky, schopnost organizace skupiny, řízení diskuse ve skupině a aktivní zapojení do diskuse, schopnost zpracovat elektronické podklady (seminární práce) na didakticky propracované úrovni. Nezbytná je i schopnost sebereflexe, přijímat zpětnou vazbu ostatních studentů, odborně a smysluplně reagovat na podněty a připomínky kolegů v rámci zadaného tématu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz nabídne tematický a metodický vhled do oblasti multikulturní a globální výchovy, účastníci na konci kurzu porozumí jeho východiskům a cílům těchto disciplín. Velký prostor bude věnován modelovým lekcím, které si studenti budou moci zažít v roli účastníků. Studenti si vyzkouší některé základní didaktické metody aktivního učení a programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení a prakticky se pak seznámí s aktuálními multikulturními a globálními tématy formou jejich kritické reflexe. Studenti by měli v průběhu semináře získat dovednost formulovat inspirativní otázky, inspiraci jak rozvíjet dovednosti kritického myšlení. Získané znalosti a dovednosti mohou studenti uplatnit v praxi při integraci multikulturní a globální dimenze do výukových témat.
Výstupy z učení
Studenti by měli v průběhu semináře získat dovednost formulovat inspirativní otázky, inspiraci jak rozvíjet dovednosti kritického myšlení. Získané znalosti a dovednosti mohou studenti uplatnit v praxi při integraci multikulturní a globální dimenze do výukových témat.
Osnova
  • 1. Globální rozvojové vzdělávání – východiska a cíle 2. Teoretická východiska multikulturní výchovy 3. Základní metody aktivního učení (třífázový model učení, učení prožitkem, atd.) 4. Evokační otázky a vztah k cílům 5. Aktuální témata multikulturního a globálního vzdělávání 6. Ekonomická provázanost světa, rozmanitost perspektiv.
Literatura
  • VEJRYCHOVÁ, Radka, Lenka REMSOVÁ, Barbora SVÁTKOVÁ, Hana STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Veronika NÝDRLOVÁ a Tomáš RYBNÍČEK. Multikulturní výchova cestou výtvarné a dramatické dílny - výstava. 2013. URL info
  • GULOVÁ, Lenka. Multikulturní výchova jako přirozená součást vzdělávání pedagogů. In Jinakost-předsudky-extrémismus (možnosti a limity při realizaci mulitkulturní výchovy). 2012. info
  • GULOVÁ, Lenka. Multikulturní výchova jako šance pro každého. Prostor pro nikdy nekončící dialog. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, s. 14-17, 3 s. ISBN 978-80-244-3413-1. info
  • OBROVSKÁ, Lucie a Olga KUSÁ. Multikulturní výchova jako součást vzdělávacího systému českého školství a její hodnotové zaměření: závěry výzkumu Ligy lidských práv. In Etika ve vědách o výchově, sborník ze 17. konference České pedagogické společnosti, ed. Tomáš Čech a Miroslav Dopita. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2010, s. 212-221. ISBN 978-80-244-2654-9. URL info
  • HLAVIČKOVÁ, Zuzana. 100 aktivit pro výuku angličtiny : práce s průřezovými tématy, globální výchova, rozvoj komunikačních dovedností. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 191 stran. ISBN 9788073677695. info
  • GULOVÁ, Lenka. Multikulturní výchova jako specializace ve vzdělávání pedagogů? In Gulová, L. et al. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. In Gulová, L. et al. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 s. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4724-2. info
  • HORKÁ, Hana. Globální výchova v mateřské škole. první. Praha: Verlag Dashöfer, nakladatelství, spol. s r.o., 2007. ISSN 1802-4130. info
  • HORKÁ, Hana. Učitel a globální výchova. Pedagogika. Praha: PedF UK, 1997, XIVII,1997, č. 3, s. 238-246. ISSN 0031-3815. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova. Translated by Monika Cahová - Milan Caha. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 8085623986. info
  • FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
Výukové metody
workshop, zážitková pedagogika, model výuky E-U-R
Metody hodnocení
- Individuální studium základní literatury - Zadaná písemná práce – individuální vypracování argumentační eseje (rozsah 1 normostrana) Seminární práci studenti nebudou do předmětu psát. Písemným výstupem bude argumentační esej na téma: Jaký je dle mého názoru význam multikulturní/ globální výchovy v dnešním vzdělávacím systému?
Informace učitele
BIOLEK, Jaroslav. PodObal :příručka pro výuku o globálních souvislostech našeho obchodování. Edited by Eva Malířová. Brno: NaZemi - Společnost pro fair trade, 2011. 264 s. ISBN 9788026006923. ANDREOTTI, V. Soft versus Critical Global Citizenship Education. A Development Education Review, Issue 3: 40–51, 2006. Dostupné z http://www.developmenteducationreview.com/issue3-focus4?page=show DLOUHÁ, Regina. Metodika:výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: www.scio.cz, 2006. 47 s. ISBN 80-86910-52-0. BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení:východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, jaro 2022.