IHVp01 Hudební teorie a přehled dějin hudby

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 20. 9. až Po 13. 12. Po 15:00–16:50 učebna 20, St 22. 9. až St 15. 12. St 15:00–16:50 učebna 20, Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 14:00–15:50 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student má v seminářích zvládnout teoretickou i praktickou znalost základů hudební teorie a harmonie jako východisko pro hudebně prakticistní disciplíny.
Výstupy z učení
Student zná stupnice, intervaly, akordy, italské hudební názvosloví, má základní přehled o dějinách hudby.
Osnova
  • Vlastnosti tónu, notová soustava - znaky, zápis, klíče, znaménka a značky vztahující se k vlastnostem tónu. Stupnice - diatonické, chro- matické, církevní, celotónové, pentatonické. Kvartový, kvintový kruh stupnic - teoreticko-konstrukční zvládnutí. Intervaly - základní, odvozené, svrchní, spodní - konstrukční a analytické ovládání. Akordy - kvintakordy, septakordy a jejich obraty. Funkčnost akordů ve stupnicích, kadence. Užívání akordických značek - kytarových. Ukončení: písemný test: orientace v durových a mollových stupnicích - předznamenání, vyhledávání charakteristických intervalů, konstrukce svrchních a spodních intervalů základních a odvozených, konstrukce kvintakordů a jejich obratů a septakordů /tvrdě malého, měkce malého/a jejich obratů dle kytarových a funkčních značek, konstrukce kadencí v durových i mollových tóninách, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky a agogiky.
Literatura
  • e-learning: http://www.ped.muni.cz/wmus/frame.html
  • CRHA, Bedřich a Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1.vydání, 2003. Masarykova univerzita v Brně, 2003, 115 s. ISBN 80-210-3094-1. info
  • KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. 10. upr. vyd. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002, 178 s. ISBN 80-86385-14-0. info
  • CRHA, Bedřich, Zdeněk MAREK a Ladislav FUČÍK. Základy hudební výchovy pro posluchače studia učitelství I.stupně ZŠ. 4. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 184 s. ISBN 80-210-1963-8. info
  • ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 4. vyd. Praha: Supraphon, 1986, 197 s. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktické procvičení
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Požadavky k ukončení: písemný test: orientace v durových a mollových stupnicích - předznamenání, vyhledávání charakteristických intervalů, konstrukce svrchních a spodních intervalů základních a odvozených, konstrukce kvintakordů a jejich obratů a septakordů /tvrdě malého, měkce malého/a jejich obratů dle kytarových a funkčních značek, konstrukce kadencí v durových i mollových tóninách, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky a agogiky.Test obsahuje cca 55 bodově ohodnocených kroků, k úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout nejméně 30 bodů.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.