PdF:SOk419 Hlasová výchova - Informace o předmětu
SOk419 Hlasová výchova
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/1/0. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk419/01: So 13. 11. 10:00–12:50 kancelář vyučujícího, 14:00–16:50 kancelář vyučujícího, So 8. 1. 9:00–12:50 učebna 19, L. Polánková
SOk419/02: So 13. 11. 10:00–12:50 kancelář vyučujícího, 14:00–16:50 kancelář vyučujícího, So 8. 1. 9:00–12:50 učebna 78, L. Polánková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je nácvik základních dovedností techniky mluveného projevu - práce s dechem, s resonancí, nácvik správné artikulace a výslovnosti, diagnostikování chyb v běžném mluveném projevu a jejich náprava, psychosomatické souvislosti.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student umět: Využít všechny možnosti svého hlasu a těla pro komunikaci a psychofyzické jednání. Vyjadřovat svým chováním - jednáním, řečí, výrazem- své vnitřní prožívání - poznávání, cítění a snahy. Užívat speciální cvičení (dechová, mluvní, pohybová), hry, v nichž se rozvíjí schopnost používat hlas a tělo při komunikaci a samotné herní a jevištní jednání.
- Osnova
- Dechová cvičení směřující k hlasotvornému projevu. Tělové vnímání, postoj, gesta. Práce s hlasem Artikulační cvičení Práce s Textem Technika mluveného projevu diagnostika a prevence. Hry ve výuce techniky mluveného projevu.
- Literatura
- MAŘÍKOVÁ, Marie. Rétorika : manuál komunikačních dovedností. 3. vyd. Praha: Professional Publishing, 2002, 152 s. ISBN 8086419312. info
- COBLENZER, Horst a Franz MUHAR. Dech a hlas : návod k dobré mluvě. Translated by Lenka Fišerová. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2001, 125 s. ISBN 8085883821. info
- COBLENZER, Horst a Franz MUHAR. Dech a hlas : návod k dobré mluvě. Translated by Lenka Fišerová. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2001, 125 s. ISBN 8085883821. info
- MAŘÍKOVÁ, Marie. Rétorika : manuál komunikačních dovedností. 2. doplněné vyd. Praha: Professional Publishing, 2001, 152 s. ISBN 80-86419-10-X. info
- KROČA, David. Dětský přednes a současná poezie. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 25 s. Edice Item. ISBN 80-7204-147-9. info
- Výukové metody
- cvičení, přednáška, diskuse, pozorování
- Metody hodnocení
- zápočet, 80 % účast
- Informace učitele
- COLBENZER, H.; MUHAR, F. Dech a hlas. Návod k dobré mluvě. Praha : DAMU, 2001. ISBN 80-85883-82-1
ŠTEMBERGOVÁ - KRATOCHVÍLOVÁ, Š. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha : DAMU, 1993
KROČA, D. Dětský přednes a současná poezie. Brno : CERM, 2000. ISBN 80-7204-147-9.
KROČA, D. Umělecký přednes texty. Brno : CERM, 2000. ISBN 80-7204-180-0.
MAŘÍKOVÁ, M. Rétorika. Manuál komunikačních dovedností. Praha : PROFESIONAL PUBLISHING, 2000. ISBN 80-86419-037.
ŠTENBERGOVÁ, Š. a kol. Výchova dětského přednašeče. Praha : Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1989. ISBN 80-7068-011-3. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SOk419