PdF:SOk473 Reflektivní učení - Informace o předmětu
SOk473 Reflektivní učení
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0.3/0.3/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Cílem předmětu je osvojení teoretických konceptů reflektivního učení, (např. D. Kolb, K. Lewin, J. Dewey, J. Moon, Ch. Argyrise, D. Schön, aj.) jako nutného základu pro práci se skupinou během zážitkových akcí. Teoretické přístupy budou probírány skrze konstruktivistickou, fenomenologickou, humanistickou, aj. optiku. Po absolvování kurzu budou studenti schopni rozlišit klíčové pojmy (typy skupin, vedení, teorie a praxe skupinové práce, skupinová koheze, dynamika, skupinové role, teorie kooperativního vyučování, teorie sociokognitivního konfliktu, sociálně kognitivní teorie A. Bandury) a aplikovat je v praxi. Zřetel předmětu bude zaměřen i na komunikační strukturu reflexe (iniciace, podněcování, zpracovávání, monitorování, reakce na signál). Klíčovým tématem kurzu je proces učení, v němž se jedinci prostřednictvím reflexe snaží transformovat prožité v nové informace a možnosti, které představují potenciální osobnostní rozvoj.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Cíle předmětu
- Předmět se zabývá teoretickou platformou reflektivního učení a nabízí základní orientaci v klíčových konceptech a hlavních myslitelích, kteří výrazně formovali podobu zážitkové pedagogiky. Důraz bude věnován reflexi a její využití v pedagogice.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
● definovat základní pojmy reflektivního učení
● orientace v základních teoretických rámcích zkušenostně reflektivního učení, které jsou klíčové pro následné využití v praxi
● vést reflexi a podporovat reflektivní myšlení ve skupině
● vymezit současná pojetí zkušenostního učení - Osnova
- ● Reflexe a její funkce ve zkušenostním učení
- ● Principy myšlení v konstruktivistickém paradigmatu učení
- ● K. Lewin a jeho přínos pro zkušenostní učení – akční výzkum, skupinová dynamika, T-skupiny
- ● J. Dewey a jeho myšlenkové koncepty
- ● Jednotlivé fáze reflexe a její implikace v pedagogice
- ● Ostatní myšlenkové směry
- Literatura
- DEWEY, John. How we think. Champaign, IL: Book Jungle, 2007, vi, 224. ISBN 1594627541. info
- ARGYRIS, Chris a Donald A. SCHÖN. Organizational learning. Reading, Mass.: Addison-Wesley Pub. Co., 1996, xxix, 305. ISBN 0201629836. info
- SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987, xvii, 355. ISBN 1555422209. info
- KOLB, David A. Experiential learning : experience as the source of learning and development. Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall, 1984, xiii, 256. ISBN 0132952610. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, diskuze, práce ve skupině.
- Metody hodnocení
- Průběžná četba a její rozbor při závěrečném kolokviu, průběžný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SOk473