SPc546 Krizová intervence

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 16. 10. 8:00–13:50 učebna 10, So 4. 12. 8:00–13:50 učebna 10
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnutí prostoru pro rozvoj základních strategií komunikace při krizové intervenci
Předání znalostí v oblasti základů krizové intervence a telefonické krizové intervence
Stimulace rozvoje individuálních kompetencí a dovedností každého účastníka – využitelných při přímé práci s různými specifickými cílovými skupinami
Výstupy z učení
Student by měl být schopen uchopit poradenský proces při práci s člověkem v krizi. Absolvování tohoto kurzu by mělo být vhodným doplňkem pro přípravu studentů do každodenní praxe v širokém spektru sociálních služeb. Student by měl zvládnout aplikovat metody krizové intervence v základním okruhu odborných témat a získané dovednosti umět užívat při práci s klientem v telefonické krizové intervenci (TKI) a krizové intervenci tváří v tvář (KI). Předmět by měl studenta motivovat k seberozvoji vlastních individuálních dovedností užitečných pro efektivní komunikaci s klienty, jejich rodinami a širší vztahovou sítí.
Osnova
  • Vymezení krizové intervence (KI) a telefonické krizové intervence (TKI) ( nejen dle zákona o soc. službách)
  • Definice krize, vznik a rozvoj krizových situací, fáze krize, symptomy krize, odhad závažnosti krize, typy krizí
  • Druhy pomoci v krizových situacích, principy a fáze krizové intervence
  • Techniky vedení rozhovoru, navazování a ukončování kontaktu
  • Verbální a neverbální komunikace, rozdíly při vedení KI tváří v tvář a TKI
  • Práce s emocemi v KI, využití práce s tělem v KI
  • Jednání s úzkostným klientem, jednání s agresivním klientem – sebeobrana v KI
  • Práce s emocemi v telefonickém kontaktu – pláč, agrese, panika
  • Krizová intervence u dětí a dospívajících
  • Krizová intervence u seniorů
  • Rodinné a generační krize, krize partnerských vztahů - práce s rodinou v KI, vývojové krize
  • Sexuální problematika, psychopatologie, závislosti
  • KI u psychicky nemocných klientů
  • Sociálně právní otázky
  • Trauma, oběti trestných činů, domácí násilí, pronásledování, syndrom CAN
  • Práce se suicidálním klientem, problematika truchlení a umírání
  • Etické a teologické otázky v KI
  • Prevence vyhoření, psychohygiena, supervize, intervize
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
  • VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 8071786969. info
    doporučená literatura
  • KANEL, Kristi. A guidea to crisis intervention.Vyd.5., Stamford : Cengage,2015. 315s. ISBN 9781285739908.
  • BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 166 stran. ISBN 9788026208112. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Šesté, v Portálu páté v. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679224. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize : psychologický a sociologický fenomén. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 129 s. ISBN 8024708884. info
Výukové metody
V kurzu využijeme kombinaci teoretických a praktických bloků. Témata a jednotlivé techniky budou přizpůsobeny aktuálním požadavkům studentů, např. dle jejich zaměření, únavy apod. Během výuky budou zohledněny zkušenosti studentů z praxe a jejich očekávání.
Metody hodnocení
závěrečná esej reflektující vlastní sebezkušenost
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.