PdF:ZS1BK_CJC5 Současný český jazyk 5 - Informace o předmětu
ZS1BK_CJC5 Současný český jazyk 5 - stylistika
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- ZS1BK_CjC3 Současný český jazyk 3
Absolvování předmětu předpokládá úspěšné zakončení předmětů ZS1BK_CjC3 (Současný český jazyk III - skladba) a ZS1BK_CjC4 (Současný český jazyk IV - Slovní zásoba a tvoření slov). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základních škol (program PdF, C-CV)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen: - vyložit stylistickou teorii a rozumět jí, - vysvětlit nejdůležitější jazykové styly, zvl. styly funkční, - analyzovat text, - komunikovat jazykově a stylisticky správně.
- Osnova
- 1. Spisovný jazyk a jeho normy stylové, výrazová dichotomie a dichotomie vyjadřovací. 2. Charakteristika základních funkčních stylů. 3. Úloha stylotvorných faktorů v komunikačním procesu. 4. Stylová oblast (sféra), stylová vrstva jazykových prostředků a stylové normy. 5. Projevy mluvené a psané, připravené a nepřipravené. 6. Slohová hodnota jazykových a kompozičních prostředků. Příznakovost a nepříznakovost. 7. Kompozice textu, horizontální a vertikální členění textu. 8. Stylistické postupy a útvary. 9. Metody stylistických výzkumů a stylistických rozborů textu.
- Literatura
- Stylistika češtiny. Eva Minářová. 1. vyd. Brno: PdF, MU, 2009, 48 s. ISBN 978-80-210-4973-4
- ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 381 stran. ISBN 9788071069614. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- Výukové metody
- Seminář - konzultace: V semináři aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, diskuse o odborných problémech předmětu, diskuse ve skupině.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška, jejímž předpokladem je úspěšné složení písemné části zkoušky. Obsah písemné části je dán tematickými okruhy disciplíny a tvoří jej zhruba 15 úkolů. Správně musí student vyřešit 75 % z nich. Podmínkou přístupu k ústní části zkoušky je úspěšné absolvování části písemné. Na ústní zkoušce si student losuje jeden ze zkušebních okruhů zveřejněných na počátku semestru. Výsledná známka je souhrnem hodnocení písemné a ústní části zkoušky. Pokud student splní písemnou část zkoušky, ale ústní už ne, opakuje v daném zkouškovém období už jen ústní část. Předpokladem přístupu k závěrečnému testu je splnění zadaných průběžných úkolů a testů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/ZS1BK_CJC5