FC1803 Fyzikální exkurze 1

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/1. 1den. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lukáš Pawera (přednášející)
Garance
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 12:00–12:50 učebna 3, kromě Út 25. 10.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/35, pouze zareg.: 0/35
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vzdělávacími cíli předmětu je získání přehledných vědomostí v oblasti současných měřících metod a směrů jejich vývoje. Dále pak jsou to dovednosti aplikace fyzikálních metod v oblasti zdravotnictví, energetiky, materiálové a chemické fyzice, v souvislosti s aplikacemi fyzikálních jevů v různorodých oborech lidské činnosti. Mezi hlavní vzdělávací obsahy patří pojmy jako: měřící metody a fyzikální jevy v různých oblastech lidské činnosti, organizace a náplň exkurze s přihlédnutím ke věku a zájmu žáků.
Vědomosti: měřící metody a směr jejich vývoje
Dovednosti: aplikace fyzikálních metod v oblasti zdravotnictví, energetiky, materiálové a chemické fyziky, aplikace fyzikálních jevů v různorodých oborech lidské činnosti
Postoje: akceptovat postoj k organizačnímu pojetí exkurze se zaměřením na vhodnost zvoleného tématu k věku žáků
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- základní orientace v oblasti nabídky exkurzí v Jihomoravském kraji a s tím souvisejících informačních materiálech
- základní organizační schopnosti v oblasti realizace exkurzí
- tvorba podpůrných motivačních či pracovních listů pro žáky k danému tématu exkurze.
Osnova
  • Úvodní slovo
  • Jak pedagogicky zužitkovat exkurzi
  • Plán a výstupní referát
Literatura
    povinná literatura
  • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky I. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, 87 s. ISBN 80-210-2056-3. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 8085866331. info
  • JANÁS, Josef. Kapitoly z didaktiky fyziky. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1334-6. info
    doporučená literatura
  • HANZLOVSKÝ, R., SLÁDEK, P. a VÁLEK, J. Exkurze-prostředek propojení a fixace teoretických znalostí s praxí v oboru Fyzika. In Ivo, Volf, Kubínová, Štěpánka, Šlégr, Jan. Národní konference doktorského studijního programu Teorie vzdělávání ve fyzice. 1. vy
  • HOFMANN, Eduard, Boris RYCHNOVSKÝ, Irena PLUCKOVÁ, Hana SVATOŇOVÁ, Jaromír KOLEJKA, Josef TRNA, Vladislav NAVRÁTIL, Daniel BORECKÝ a Helena JEDLIČKOVÁ. Integrované terénní vyučování. Brno: Paido, 2003, 123 s. ISBN 80-7315-054-9. info
  • JANÁS, Josef a Masarykova univerzita. Tvořivá činnost učitelů a žáků v přírodovědných předmětech. In Cesty k tvořivé škole. 1. vyd. Brno: Padio, 1996, s. 364-368. Sborník prací pedagogické fakulty MU. ISBN 80-210-1938-7. info
  • JANÁS, Josef a Žofie MORAWITZOVÁ. Pedagogická praxe z fyziky. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1983, 91 s. info
    neurčeno
  • Svoboda, Kolářová : Didaktika Fyziky, Karolinum ISBN: 80-246-1181-3
Výukové metody
exkurze
Metody hodnocení
Bloková výuka, návštěva vybrané fyzikální akce a zpracování seminární práce
Navazující předměty
Informace učitele
Během exkurze jsou studenti rozděleni do jednotlivých skupin. Během exkurze si dělají poznámky,náčrty,schémata. Po exkurzi informace,které získali,zpracují formou písemné zprávy či referátu. Odevzdají elektronicky do odevzdavárny příslušného předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Jednorázová akce v průběhu semestru, obvykle v pátek.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.