PdF:IVc301 Úvod do měření a experimentáln - Informace o předmětu
IVc301 Úvod do měření a experimentálního designu
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/1.3. 15 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Mickey Keenan (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Mgr. Vendula Sunková (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 25. 11. 9:00–14:50 učebna 20, So 26. 11. 9:00–14:50 učebna 20
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná behaviorální analýza (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět představuje a usazuje do kontextu behaviorální analýzy široké spektrum přístupů k měření chování a jejich aplikaci jak v klinické praxi, tak ve výzkumu. Předmět seznamuje také s úvodními kapitolami experimentálního měření chování u jedinců prostřednictvím vnitrosubjektových experimentálních plánů. Věnuje se též výběru a definici cílového chování a základním atributům kvality měření chování, jako jsou validita, reliabilita, přesnost měření projevů chování a shodě mezi pozorovateli. Součástí předmětu je také praktický nácvik metod měření chování
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu dokáže vymezit a vysvětlit základní měřitelné dimenze chování jako jsou frekvence, doba trvání, latence, intenzita a topografie. Dokáže prakticky provést kontinuální a diskontinuální měření všech měřitelných dimenzí chování. Absolvent umí vysvětlit výhody a nevýhody kontinuálního a diskontinuálního měření chování. Dokáže prakticky použít prostředky pro zaznamenávání dat (behaviorální formuláře, check-listy) a vytvořit odpovídající grafické znázornění vývoje chování. Absolvent má pokročilé znalosti kvality měření, zejména konceptů validity, reliability a přesnosti měření. Orientuje se v základních metodách a technikách experimentálního designu a dokáže navrhnout a vypracovat studii malého rozsahu v rámci vnitosubjektového experimentálního designu.
- Osnova
- Absolvent předmětu dokáže vymezit a vysvětlit základní měřitelné dimenze chování jako jsou frekvence, doba trvání, latence, intenzita a topografie. Dokáže prakticky provést kontinuální a diskontinuální měření všech měřitelných dimenzí chování. Absolvent umí vysvětlit výhody a nevýhody kontinuálního a diskontinuálního měření chování. Dokáže prakticky použít prostředky pro zaznamenávání dat (behaviorální formuláře, check-listy) a vytvořit odpovídající grafické znázornění vývoje chování. Absolvent má pokročilé znalosti kvality měření, zejména konceptů validity, reliability a přesnosti měření. Orientuje se v základních metodách a technikách experimentálního designu a dokáže navrhnout a vypracovat studii malého rozsahu v rámci vnitosubjektového experimentálního designu.
- Literatura
- povinná literatura
- COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. Harlow: Pearson, 2014, iv, 751. ISBN 9781292023212. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/IVc301