PdF:IVc608 Základy intervence a implement - Informace o předmětu
IVc608 Základy intervence a implementace programů aplikované behaviorální analýzy
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/2.3. 28 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 14. 10. 9:00–16:50 učebna 30, Pá 4. 11. 9:00–16:50 učebna 30, So 5. 11. 9:00–16:50 učebna 37, Pá 16. 12. 9:00–16:50 učebna 30, So 17. 12. 9:00–16:50 učebna 24
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Behaviorální technik - akreditovaný kvalifikační kurz (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit účastníky se základy sestavování programů behaviorální intervence u pacientů/klientů a vymezuje roli behaviorálního technika v procesu implementace těchto programů . Důraz je kladen na jednotlivé kroky, které behaviorální technik provádí s cílem rozvinout u pacienta/klienta nové funkční projevy chování, které mu napomohou zvýšit kvalitu jeho života. Předmět tak rozvíjí praktické dovednosti pro implementaci individuálních plánů behaviorální intervence a jejich využití v přirozeném prostředí pacienta/klienta. Důraz je kladen na zvládnutí základních technik při intenzivním učení a učení v přirozeném prostředí, včetně technik promptování, tvarování, diferencovaného posilování, implementaci různých rozvrhů posilování a specializovaných technik aplikované behaviorální analýzy, které se zaměřují na rozvoj verbálních operantů.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu zná teoreticky a provede prakticky postupy při diskriminačním tréninku a transferu kontroly stimulů, provede různé techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu), techniky tvarování a řetězení chování. Dokáže pod dohledem behaviorálního analytika provést různé antecedentní intervence, zná jak teoreticky tak prakticky provede techniky diferencovaného posilování a vyhasínání, umí využít základní postupy a protokoly při redukci problémového chování.
- Osnova
- role behaviorálního technika v implementaci programů aplikované behaviorální analýzy
- odborný dohled a supervize behaviorálního programu
- základní postupy při učení dovedností a nabývání nových repertoárů chování
- učení v přirozeném prostředí pacienta/klienta
- základní postupy při intenzivním učení
- techniky diskriminačního tréninku a transferu kontroly stimulů
- techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu)
- techniky tvarování a řetězení chování
- způsoby antecedentní intervence
- způsoby diferencovaného posilování a vyhasínání
- základní postupy při redukci problémového chování
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
8 h teorie 20 h cvičení.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/IVc608