PdF:SPp204 Inkluzivní didaktika - Informace o předmětu
SPp204 Inkluzivní didaktika
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Studium oboru Speciální pedagogika. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (angl.) (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (hlavní prezenční) (program PdF, N-SP2S)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (vedlejší prezenční) (program PdF, N-SP2S)
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (něm.) (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, N-MA)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současném vzdělávacím systému České republiky. Dalším cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými vzdělávacími systémy v zahraničí. Předmět by měl také přispět k osvojení teoretických znalostí nezbytných pro úspěšnou organizaci výuky v inkluzivní třídě vzhledem k typu postižení žáků a speciálním vzdělávacím potřebám.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen: • vysvětlit a při své výchovně-vzdělávací činnosti reflektovat principy inkluzivního vzdělávání; • dokáže kriticky uvažovat o vlastním postoji k inkluzivnímu vzdělávání a vlastních schopnostech vytvářet inkluzivní prostředí ve školní třídě; • bude schopen zorganizovat, efektivně komunikovat a vést práci multidisciplinárního týmu; • ve spolupráci s rodiči, žákem a poradenským zařízením dokáže vypracovat individuální vzdělávací plán, resp. plán pedagogické podpory; • bude znát základní metody a formy práce s heterogenní skupinou (adaptace způsobů zprostředkování učiva, výukových materiálů, organizačních forem práce, uspořádání třídy, hodnocení atd.) a bude je umět vhodně použít při edukaci; • dokáže modifikovat učební materiály a aktivity s ohledem na speciální vzdělávací potřeby žáků; • bude schopen určit a popsat standardně užívané kompenzační pomůcky, speciální učební pomůcky a podpůrné nebo náhradní komunikační systémy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Osnova
- Osnova 1. Inkluzivní vzdělávání u nás a v zahraničí - vývoj a historie, české a mezinárodní dokumnety. 2. Definice pojmů (inkluze, inkluzivní učitel, inkluzivní prostředí aj.) 3. Systém vzdělávání s důrazem na inkluzivní vzdělávání. 4. Individualizace a diferenciace v procesu edukace v inkluzivním prostředí. 5. Okruh žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - podmínky vzdělávání (žáci s narušenou komunikační schopností; se specifickými poruchami učení a chování; se zrakovým postižením; se sluchovým postižením; žáci s epielpsií (tj. s chronickým onemocněním); s mentálním postižením a SPAS; s tělesným postižením, s těžkým postižením). 6. Klinický obraz vybraných nemocí - neurovývojové vady a hyperkynetické poruchy. 7. Didaktické otázky ke kooperativnímu a autoregulovanému učení. 8. Materiální a organizační podmínky pro realizaci inkluzivního vzdělávání, individuální podpora učení ve škole. 9. Strategie hodnocení v inkluzivní škole. 10. Strategie pro samostatné učení, styly učení a strategie individuální podpory.
- Literatura
- doporučená literatura
- Lechta, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky. Vydání první. Praha : Portál, s.r.o., 2010. s. 435. ISBN 978-80-7367-679-7.
- Ošlejšková, H., Vítková, M. et atl. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. 1. vydání, Brno: MU, 2013, ISBN 978-80-210-6673-1
- Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu, 1. vydání, Brno: MU, 2013, ISBN 978-80-210-6678-6
- Hájková, V., Strnadová, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.
- Heimlich, U., Kahlert, J., Lelgemann, R., Fischer, E. (Hrsg.). Inklusives Schulsystem. Mnichov, 2016, Bad Heilbrunn. ISBN 978-3-7815-2077-6.
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- HAVEL, Jiří. Výuka elementárního čtení a psaní na přechodu k inkluzi. In Jiří Havel. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 2. rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. 71-112. ISBN 978-80-210-7150-6. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 s. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, vypracování projektu, a jejich případná prezentace a diskuse nad nimi. Projekt nebo jinou práci studenti / tky odevzdají do odevzdávárny předmětu.
- Metody hodnocení
- Docházka: 75%. Každý student/ka vypracuje seminární práci (esej) na jedno vybrané téma. Práci odevzdá do odevzdávárny (v rozsahu 3 -5 stran A4). Témata: 1. Vytvořit modelový individuální vzdělávací plán žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. 2. Připravit vyučovací hodinu v modelové inkluzivní třídě s využitím osvojených výukových strategií + spolupráce s asistentem pedagoga. 3. Na modelovém případu promyslet materiálně-technická a organizační opatření nezbytná pro úspěšnou inkluzi modelového žáka se SVP. 4. Připravit podklady pro interview s rodiči žáka se SVP. Téma eseje pro studenty/tky, kteří se účastní zahraniční stáže: "Podmínky inkluze v základním vzdělávání v zahraničí". Písemný online test - 40 otázek. Správně musí být zodpovězeno 75 % otázek.
- Informace učitele
- Další informace upřesní vyučující předmětu na začátku semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPp204