SZ6113 Projekty a podnikavost ve vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Fico (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6113/01: St 8:00–9:50 učebna 33, kromě St 26. 10., M. Fico, J. Kratochvílová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je:
a) rozvíjet dovednosti, znalosti a postoje pro celoživotní učení, včetně kompetencí k "podnikavému" (otevřenému, angažovanému, tvůrčímu) jednání;
b) získat zkušenost s tvorbou vlastního projektu pod supervizí;
c) tuto zkušenost transformovat do školního prostředí a učit tak své žáky zajímavěji, s využitím projektů ve výuce a zodpovědností za své okolí.
Studenti budou reflektovat úroveň svých kompetencí k podnikavosti a projektové výuce a plánovat možnosti jejich dalšího rozvoje. Po absolvování kurzu, který je inspirován praxí z Finska, budou studenti schopni cíleně rozvíjet podnikavost u sebe a prostřednictvím projektové výuky i u svých žáků v souladu se strategickým směrováním vzdělávací politiky České republiky a Evropské unie.
Výstupy z učení
Výstupy u zčení:
Studenti
• vysvětlí základní pojmy v oblasti projektů (včetně výukových) a projektového řízení
• seznámí se se základními dokumenty definujícími kompetence k podnikavosti na evropské úrovni a v ČR
• na základě kompetenčního rámce ENTRECOMP reflektují své silné a slabé stránky a hledají cesty k jejich rozvoji
• získají přehled o nástrojích k efektivnější organizaci práce a projektů a naučí se s nimi pracovat
• implementují v praxi design thinking
• pro realizovaný projekt identifikují klíčové zdroje; zrealizují průzkum trhu a rešerše nastaví systém plánování a řízení projektů; vytvoří základní rozpočet projektu a na jeho základě vyberou vhodné možnosti fundrisingu
• znalosti a dovednosti si propojí s projektovou výukou v praxi učitele, která může podpořit rozvoj podnikavosti jejich žáků.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky - podnikavost, podnikání, sociální podnikání, projekty, projektová výuka, entrepreneurship education
  • 2. Problém - práce s nápadem, řešení problému, sociální dopad
  • 3. Projekt - fáze projektu, přípravná fáze projektu a fundraising
  • 4. Role učitele v rozvoji kompetencí k podnikavosti - klíčové dokumenty, rozvoj kompetencí k podnikavosti ve školním a mimoškolním vzdělávání + příklady dobré praxe z ČR
  • 5. Projektová výuka - teoretická východiska, typologie projektů, fáze projektové výuky
  • 6. Projektová výuka - příprava realizace a digitální nástroje na podporu řízení projektů
  • 7. Kolokvium
Literatura
    povinná literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 160 s. Spisy pedagogické fakuty Masarykovy univerzity svazek č. 100. ISBN 978-80-210-8163-5. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Online. 2. elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 163 s. ISBN 978-80-210-8164-2. info
  • TRČKA, Lukáš. Sociální podnikání : teorie pro praxi. Vyd. 1. Brno: Ústav sociálních inovací, 2014, 94 s. ISBN 9788026072157. info
    doporučená literatura
  • DIMOV, Dimo. The reflective entrepreneur. New York, NY: Routledge, 2017, xvi, 85. ISBN 9780415785723. info
  • Entrepreneurship education at school in Europe. Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, 2016, 234 stran. ISBN 9789294920935. info
  • BESSANT, J. R. a Joseph TIDD. Innovation and entrepreneurship. Third edition. Chichester: Wiley, 2015, xviii, 524. ISBN 9781118993095. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, práce ve skupinách, reflexe, řešení případů.
Metody hodnocení
Student si vybere jeden z výstupů a splní stanovená kritéria. A) projektová výuka; B) sociální podnik se společenským dopadem

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SZ6113