XVVp04 Didaktika výtvarných činností

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XVVp04/01: každou lichou středu 14:00–15:50 4008, kromě St 26. 10., P. Novotná
XVVp04/02: každý sudý čtvrtek 15:00–16:50 4008, P. Novotná
Předpoklady
XVVp01 Tvorba a dítě && XVVp02 Výtvarné činnosti && XVVp03 Výtvarná hra a tvořivost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumět možnostem a přínosu výtvarných činností v předškolním vzdělávání.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: - kompetentně projektovat a reflektovat výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání.
Osnova
  • Dětský výtvarný projev jako projev spontaneity. Vývojové a typologické specifika. Interpretace a hodnocení. Individualizace a diferenciace ve výtvarných činnostech v primárním vzdělávání. Tvořivost Výtvarné činnosti jako prostředek rozvoje celé osobnosti dítěte. Bezpečné a tvůrčí prostředí Prožitkové učení ve výtvarných činnostech Výtvarné činnosti a kurikulární dokument (RVP PV). Příležitosti k učení, cíl, námět, motivace, výtvarný problém, úkol, výtvarné prostředky. Výtvarné činnosti ve školní praxi, příklady dobré praxe. Popis, reflexe (příp. realizace) výtvarné činnosti pozorované v praxi - prezentace, obhajoba vlastní alterace, metod, forem, výtvarných prostředků.
Literatura
    povinná literatura
  • STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Jana OVČÁČKOVÁ, Milada SOMMEROVÁ a Magda STROUHALOVÁ. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 206 s. ISBN 978-80-210-9745-2. info
    doporučená literatura
  • Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: RAABE.
  • Stadlerová, H. & kol. (2011). Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: MUNI PRESS.
  • Uždil, J. (2002). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál.
  • STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ a Eva KALIČINSKÁ. Děti pro Lidice. Children for Lidice. International Childrens Exhibition of Fine Arts Lidice. první. Brno: Památník Lidice. Masarykova univerzita., 2017, 173 s. ISBN 978-80-210-8823-8. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 108 stran. ISBN 9788024438184. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Bianka. In Spontánní umění. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU, 2010, s. 270-275, 5 s. 1. vyd. Brno, 360 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU. ISBN 978-80-210-5400-4. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Masarykova universita, 1999, 125 s. Spisy pedagogické fakulty, svazek 72. ISBN 80-210-2079-2. info
    neurčeno
  • Babyrádová, H. (1999). Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Nakladatelství MU v Brně.
Výukové metody
teoretická příprava, reflexe, skupinová a individuální práce, alterace
Metody hodnocení
aktivní účast ve výuce na fakultě (100 %), teoretická domácí příprava, průběžné plnění domácích zadání, závěrečný projekt
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.