FC1030 Didaktika fyziky a přírodních věd

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
2/0/1. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
FC1021 Mechanika s experimenty
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní propedeutické vědomosti o pedagogické diagnostice se zaměřením na didaktickou diagnostiku; dále pak základní reproduktivní dovednosti vyhledávání a aplikování přírodovědných integrujících pojmů a metod do přírodovědného vzdělávání. Mezi hlavní vzdělávací obsahy patří pojmy jako STEM vzdělávání, integrace a koordinace, mezioborové a mezipředmětové vztahy, integrující přírodovědné pojmy atd.
Cíle:
Vědomosti: STEM vzdělávání v současné společnosti; vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání; mezioborové a mezipředmětové vztahy v přírodovědě; integrující přírodovědné pojmy; pozorování a experiment; řešení přírodovědných problémů; výzkumné metody.
Dovednosti: analyzovat, vyhledávat a aplikovat integrující přírodovědné obsahy (pojmy) do přírodovědného vzdělávání.
Postoje: akceptovat význam integrující role přírodovědy v přírodovědném a STEM vzdělávání.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět: • vyhledávat a aplikovat základní integrující pojmy v přírodovědě a přírodovědném vzdělávání, • využít pozorování, experimentování a řešení problémů v integrovaném přírodovědném vzdělávání, • akceptovat význam integrující role přírodovědy v přírodovědném a STEM vzdělávání
Osnova
  • Sylabus přednášek a cvičení (po týdnech či blocích):
  • 1. Role STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) vzdělávání v současné společnosti.
  • 2. Transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky.
  • 3. Mezioborové a mezipředmětové vztahy v přírodovědě.
  • 4. Integrující přírodovědné pojmy; objekty a jevy; veličiny a jednotky; zákony, principy a teorie.
  • 5. Motivace ve výuce fyziky.
  • 6. Pozorování a experiment v přírodovědě a přírodovědném vzdělávání.
  • 7. Řešení přírodovědných problémů (úloh) v přírodovědě a přírodovědném vzdělávání.
  • 8. Výzkumné metody v přírodovědě a přírodovědném vzdělávání.
  • 9. RVP ZV – struktura, obsah, vzdělávací oblast Člověk a příroda, přírodovědné vědomosti a dovednosti, klíčové kompetence, průřezová témata.
  • 10. Projektová výuka v přírodovědných předmětech.
  • 11. Pedagogická diagnostika, diagnostické metody a nástroje.
  • 12. Hodnocení a klasifikace.
Literatura
    povinná literatura
  • KOLÁŘOVÁ, Růžena. Příručka učitele fyziky na základní škole s náměty pro tvorbu ŠVP. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2006, 193 s. ISBN 8071963364. info
    neurčeno
  • MECHLOVÁ, Erika. Didaktika fyziky. 1.vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1983, 260 s. info
  • KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
Výukové metody
přednáška a laboratorní cvičení
Metody hodnocení
kolokvium, 4 průběžné úkoly
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.