ITIk02 Informační technologie 2

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Karel Picka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ITIk02/01: Pá 29. 9. 10:00–11:50 učebna 28, Pá 20. 10. 12:00–13:50 učebna 28, Pá 1. 12. 10:00–11:50 učebna 28, Pá 15. 12. 14:00–15:50 učebna 28, K. Picka
Předpoklady
Splnění předmětu Informační technologie 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je seznámit budoucí učitele 1. stupně ZŠ se základy programování, zpracováním dat a robotickými stavebnicemi. Student se naučí pracovat s různými typy dat, algoritmizovat a programovat na elementární úrovni, používat při řešení problémů abstrakci a generalizaci. Dále se naučí navrhnout využití interaktivní tabule a interaktivní prvků na základní škole a zpracovat samostatně studijní e-learningový materiál.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
- pracovat s daty různého charakteru (nominální, ordinální, intervalové) a tato data prezentovat tabelárně, graficky a pomocí kvantitativních ukazatelů;
- rozumět formálním zápisům dat, na základě dat vyslovit tvrzení;
- popsat problém vlastními slovy a dokáže vybrat podstatné vlastnosti předmětu či jevu pro vytvoření algoritmu;
- vysvětlit jednotlivé kroky symbolického zápisu algoritmu;
- navrhnout počítačový program v dětském blokově orientovaném jazyce k vyřešení jednoduchého problému a upravit jej pro podobný problém;
- otestovat program, odhalit a opravit chyby;
- rozpoznat opakující se vzory a podmínky – vytvářet cykly a větvení;
- použít řazení příkazů, opakování podprogramy a ke spouštění programů události;
- pracovat s robotickými stavebnicemi;
- programovat činnost robota;
- vést výuku programování a robotiky na 1. stupni ZŠ;
- navrhnout využití interaktivní tabule a interaktivní prvků na základní škole;
- prakticky vytvořit interaktivní studijní materiál a prezentovat jej;
- ovládat základy práce s interaktivními prvky a přípravou podpůrných materiálů pro výuku;
- efektivně využívat multimediální výukové materiály;
- pracovat efektivně s informačními zdroji;
- znát zásady tvorby e-learningových studijních materiálů včetně principu činnosti LMS systémů;
- zpracovat samostatně studijní e-learningový materiál.
Osnova
  • 1. Práce s daty různého charakteru (tabulky, grafy, aj.), přepis dat z jednoho druhu reprezentace do jiného, vyvozování informací z dat, digitalizace dat.
  • 2. Základy algoritmizace a programování. Sestavování jednotlivých kroků symbolického zápisu algoritmů, čtení programů, jejich testování a odstraňování chyb, orientace v blokově orientovaném dětském programovacím jazyce. Řazení příkazů, práce s programovacími strukturami: cykly, podmínky, podprogramy. Práce s objekty, spouštění programů událostmi, komunikace mezi objekty.
  • 3. Základy práce s robotickými stavebnicemi a hračkami (sestavení a oživení robota, vytváření programu pro robota, práce se senzory).
  • 4. Informační technologie v praxi učitele základní školy, využití interaktivních didaktických prostředků (interaktivní tabule, tablety, aj.) ve výuce na 1. stupni základní školy, příprava interaktivních prezentací s multimediálními prvky, multimediální učebnice a vzdělávací metody využívající ICT.
  • 5.E-learningové vzdělávání, E-learningové systémy a jejich využití ve výuce základních škol, principy tvorby e-learningových kurzů s využitím zpětnovazebních prvků pro vzdělávání na ZŠ, příprava kurzů a jeho správa.
  • 6. Zpracování informací pro přípravu vzdělávacích a odborných materiálů, zdroje, citace, zpracování tabulkových a databázových dat, zpracování multimediálních dat.
Literatura
  • MAREŠ, J. Člověk a vzdělání v informační společnosti :[vzdělávání a život v komputerizovaném světě]. Edited by Petr Sak. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 290 s. ISBN 9788073672300.
  • HLAVATÝ, J. Didaktická technika pro učitele, Vydavatelství VŠCHT, 2002, 119 s., ISBN 8070704793
  • DOSTÁL, J. Interaktivní tabule: Příručka plná otázek a odpovědí užitečných pro úspěšné využívání interaktivní tabule nejen ve vzdělávání. Olomouc, 2012, 66 s. ISBN 978-80-87658-00-0
  • DOSEDLA, Martin, Gabriela ŠTĚPÁNOVÁ, Martin KUČERA a Roman FOUČEK. Kurz: SZ7BP_DTI2 - Informační technologie 2 - prezenční studium. In Katedra technické a informační výchovy - elmood.ped.muni.cz. 2014.
  • DRLÍK, M., KAPUSTA, J., MESÁROŠOVÁ, M. a ŠVEC, P. Moodle Kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. Computer Press, 2015, ISBN 978-80-251-3759-8
  • DOSTÁL, J. Tvorba výukových materiálů. Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 9788024427836
  • KORVINY, P. Moodle pro začínající uživatele. Slezská univerzita v Opavě, 2006
  • ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning učení (se) s online technologiemi. Wolters Kluwer, 2012, 248 s., ISBN 978-80-7357-903-6
  • ZLÁMALOVÁ, H. Distanční vzdělávání a eLearning. Univerzita J.A. Komenského, 2008, 142 s.
Výukové metody
Přednášky, diskuze, praktické ukázky, cvičení, samostudium.
Metody hodnocení
- aktivita a plnění úkolů během výuky,
- úspěšný test,
- splnění domácích úkolů (zpracování interaktivní prezentace, zpracování e-learningového kurzu a jeho obhajoba)
Informace učitele
https://elmood.ics.muni.cz/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.