SO135 Proměny moderní společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/2/0. 8 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Pavla Wernerová (pomocník)
Garance
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Základy sociologie, politologie úrovně střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základním cílem předmětu je odhalit vztah mezi vývojem moderní společnosti a změnou forem státního uspořádání.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studenti: · porozumí kontinuitě vývoje moderní společnosti · dokáží odhadnout pozitiva a negativa jednotlivých stádií · naučí se číst, analyzovat a interpretovat odborné texty · naleznout schopnost propojovat přednášenou látku s vlastní interpretací textů · pochopí příčiny současných rizik (globalizace, migrace) a porozumí logice náležitého řešení problému
Osnova
  • 1) Vznik moderní společnosti a její etablování v euroamerickém prostoru 2) Vznik „nadřazenosti“ západu jako projev modernizace společnosti a moderní rasismus 3) Generalizovaný trh, peníze, disciplinace společnosti jako moderní sociální pouto 4) Pozitiva a negativa nacionalismu, nacionální školský systém a důsledky nacionalismu 5) Vznik transnacionálního společenského řádu jako alternativa k zastaralým formám modernity 6) Globalizace a riziková společnost, důsledky „demokratizace“ rizika a důvody proměn školských systémů 7) Současný stav: transnacionální mobilita, environmentální destabilizace a migrace
Literatura
    povinná literatura
  • GELLNER, Ernest. Nacionalismus. Translated by Hana Novotná - Petr Skalník. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003, 133 s. ISBN 80-7325-023-3. info
    doporučená literatura
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
  • BECK, Ulrich. Risk society : towards a new modernity. London: SAGE Publications, 1992, 260 s. ISBN 080398345X. info
  • BERGER, Peter L. Pozvání do sociologie. Translated by Eduard Urbánek. Vyd. 1. Praha: Správa sociálního zařízení FMO, 1991, 157 s. ISBN 80854690801. info
Výukové metody
přednáška, analýza textu, diskuse
Metody hodnocení
Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři Aktivní účast na výuce a diskusích Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou: Podoba zkoušky: Zkouška je ústní. Studující zná měsíc před zahájením zkouškového období zkušební okruhu. Zkušební okruhy jsou artikulovány tak, že vyžadují aktivní práci při vypracování otázek, očekává se, že student doplní vyučovaná témata o další kriticky zvládnuté zdroje. Podporuje se kolektivní příprava na zkoušku – sdílené materiály, rozdělení úkolů, společné studium, ale student je během finální přípravy (viz níže) a samotné zkoušky zodpovědný za předkládaný obsah a výkon během zkoušky. Studující si před zkouškou vybírá jeden okruh a má 45 minut na finální přípravu svého vystoupení, jehož součástí je písemná bodová struktura finální přípravy i s odkazy na použité zdroje a seznamem použitých zdrojů. Zkouška trvá 20 minut. Studující má 12 minut na samostatné představení vypracovaného tématu. Poté je 6 minut prostor otázky kladené členy komise. A posledních 2 minutách poskytují členové komise zpětnou vazbu k výkonu studenta. Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.