SP3913 Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Veronika Včelíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3913/Prez01: St 8:00–9:50 učebna 51, I. Bytešníková, V. Včelíková
SP3913/01: Pá 27. 10. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 15. 12. 8:00–13:50 učebna 53, I. Bytešníková, V. Včelíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou podpory komunikační schopnosti u dětí s narušeným vývojem řeči - s možnostmi a postupy, které lze u dětí s touto formou narušené komunikační schopnosti využít při orientační analýze a následném rozvoji komunikační schopnosti.
Výstupy z učení
Student je seznámen s problematikou narušeného vývoje řeči u dětí, orientuje se v základních postupech orientační analýzy komunikační schopnosti a zná postupy a materiály, které lze u dětí s NVŘ v následném rozvoji komunikační schopnosti i dílčích složek využít.
Osnova
  • Narušený vývoj řeči – specifika průběhu, příčiny narušeného vývoje řeči.  Možnosti diagnostiky narušeného vývoje řeči, mezioborová spolupráce.  Ontogeneze dětské řeči, psychomotorický vývoj.  Foneticko-fonologická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Lexikálně-sémantická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Morfologicko-syntaktická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Pragmatická rovina řeči - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Sluchová percepce - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Zraková percepce - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Motorika (jemná, hrubá, grafomotorika) - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Případové studie, diskuse.  Prezentace pomůcek pro rozvoj zadaných oblastí.
Literatura
    povinná literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. 2. vydání. V Brně: Edika, 2015, iv, 217. ISBN 9788026606581. info
    doporučená literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
Výukové metody
Seminář, diskuse, domácí příprava.
Metody hodnocení
Příprava a prezentace pomůcek zaměřených na rozvoj jazykových rovin a dílčích složek – dle zadání. Písemný test (k úspěšnému zvládnutí je třeba 75 % správných odpovědí). Ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.