SPEXCE Speciální pedagogika v mezioborové perspektivě
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Halešová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPEXCE/Prez01: Po 13:00–14:50 učebna 1, I. Bytešníková, V. Vojtová, D. Zámečníková
- Předpoklady
- Studium N-SPZP Speciální pedagogika, N-LOG Logopedie, N-SP2 Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol,
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 32/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Jiné omezení: Studenti studijního programu N-SPZP Speciální pedagogika, N-LOG Logopedie, N-SP2 Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol - Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat studentům perspektivy různých oborů na speciální pedagogiku, jejich propojení do oboru speciální pedagogika a kontexty vzájemné spolupráce ve prospěch kvality života lidí s postižením/znevýhodněním.
- Výstupy z učení
- Předmět posiluje profesní kompetence studentů především v oblasti mezioborové komunikace pro poradenskou roli speciálního pedagoga významné. Student získá znalosti důležité pro jeho rozvoj v mezioborové spolupráci, která zastává ve speciální pedagogice významnou roli a může zásadně ovlivnit kvalitu poskytování komplexní intervence. Akcent bude kladen na význam spolupráce speciálních pedagogů s odborníky z lékařských oborů (foniatry, otorinolaryngology, neurology, psychiatry, pediatry a dalšími), psychologických oborů, lingvistických oborů, pedagogických oborů, sociálními pracovníky, pracovníky v poradenských službách a dalšími.
- Osnova
- Předmět je postaven na cyklu přednášek vědců, lékařů, psychologů, sociálních pracovníků, pracovníků ve vězeňství a dalších expertů a to i z řad speciálních pedagogů působících v praxi ve spolupracujících oborech a v nevládních organizacích. V rámci předmětu se studenti seznámí: - s mezioborovým kontextem speciální pedagogiky; - s konkrétními příklady vzájemného prolínání oborů napříč speciálněpedagogickými disciplínami v praxi; - s příklady a mezioborové spolupráce v širokém kontextu.
- Výukové metody
- V předmětu budou využity cyklus přednášek vědců, lékařů, psychologů, expertů z řad speciálních pedagogů působících v praxi a dalších. V rámci projektu bude zohledněno jak vzájemné prolínání oborů napříč speciálněpedagogickými disciplínami, tak i význam mezioborové spolupráce v širokém kontextu. Akcent bude kladen na význam spolupráce speciálních pedagogů s odborníky z lékařských oborů (foniatry, otorinolaryngology, neurology, psychiatry, pediatry a dalšími), psychologických oborů, lingvistických oborů, pedagogických oborů, sociálními pracovníky, pracovníky v poradenských službách a dalšími. vytvoření platformy bloku expertů, kteří studujícím zpřístupní
- Metody hodnocení
- Předmět je hodnocen zápočtem na základě zpracování jednoho úkolu na téma: Význam mezioborové spolupráce ve speciální pedagogice Volba formy je na studentech - skupinové zpracování. Upřesnění ve studijních materiálech a ve výuce. a) esej b) myšlenková mapa c) tematický plakát - poster d) animace, video V průběhu přednášek je vyžadováno i aktivní zapojení studentů do diskuze.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SPEXCE