PdF:SZ6106 Aktivizující výukové metody - Informace o předmětu
SZ6106 Aktivizující výukové metody
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Vladimíra Neužilová (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6106/01: Čt 9:00–10:50 učebna 78, J. Kratochvílová, E. Trnová, D. Veselá
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 59 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty: - systematickými znalostmi o podstatě a zásadách badatelského vzdělávání (BOV); - dovednostmi vytvářet výukové materiály a pomůcky pro BOV; - dovednostmi tvorby komplexních výukových modulů; - schopnostmi rozvíjet vlastní kreativitu. - znalostmi o podstatě kritického myšlení - znalostmi některých metod kritického myšlení, včetně využívání aktivního učení odehrávajícího se ve fázích evokace – uvědomění si významu informací – reflexe - dovednostmi volit z nástrojů a metod kritického myšlení efektivní k dané situaci, aby si žáci mohli vytvářet své vlastní názory, hodnoty a přesvědčení - zkušenostmi z reflektování vlastního učení a dovednostmi využívat žákovu neustálou reflexi vlastního učení jako jednoho z nástrojů celoživotního vzdělávání; - schopnostmi rozvíjet vlastní kreativitu při aplikaci metod v rámci vlastních příprav na výuku - základními znalostmi a dovednostmi projektové výuky.
- Výstupy z učení
- Student: - aplikuje teoretické poznatky o BOV v praxi; - vytvoří výukové materiály a pomůcky pro BOV; - rozvíjí vlastní kreativitu a kreativitu žáků; - aplikuje teoretické poznatky o metodách rozvíjejících kritické myšlení v praxi; - reflektuje vlastní učení; - aplikuje třífázový model učení E-U-R a metody rozvíjející kritické myšlení žáků v rámci vlastních příprav na výuku; - rozvíjí vlastní kreativitu a kreativitu žáků; - má představu o jednotlivých fázích žákovského projektu.
- Osnova
- • Seminář č. 1 Základní pojmy BOV: konstruktivismus, otevřené učení, bádání. Požadavky na ukončení předmětu. • Seminář č. 2 Bádání: typy bádání, tvorba otázek, praktický nácvik přípravy různých typů bádání. • Seminář č. 3 Badatelský cyklus – seznámení s praktickými ukázkami. • Seminář č. 4 Tvorba materiálů pro BOV na základě získaných informací. • Seminář č.5 Sebereflexe a peer-assessment vytvořených materiálů. • Seminář č. 6 Základní pojmy – co je kritické myšlení, kmeny a kořeny, I.N.S.E.R.T., zdroje. Požadavky na ukončení předmětu. • Seminář č. 7 Čtení s předvídáním, podvojný deník, životabáseň. Praktické seznámení s metodami. • Seminář č. 8 Skupinová výuka a koooperativní výuka, skládankové učení. Praktické seznámení s metodami. Seminář č. 9 Třífázový model učení (E-U-R), praktické seznámení, individuální aplikace dle zaměření studentů • Seminář č.10 Metody reflexe, sebereflexe a peer-assessment vytvořených materiálů, příprav na výuku. Seminář č. 11 Projektová výuka
- Literatura
- povinná literatura
- TRNA, Josef a Eva TRNOVÁ. Moduly s experimenty v badatelsky orientovaném přírodovědném vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2015, 133 s. Pedagogický vývoj a inovace 2. ISBN 978-80-7315-252-9. info
- Výukové metody
- Strategie výuky: Workshop, skupinová výuka, diskuze, projekt.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast a plnění zadaných úkolů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SZ6106