So212 Sociologie výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 12. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
So212/KombiSem01: So 7. 10. 14:00–16:50 učebna 36, So 4. 11. 14:00–16:50 učebna 35, Pá 24. 11. 17:00–19:50 učebna 32, So 9. 12. 14:00–16:50 učebna 24, V. Kolaříková, M. Košatková
So212/PrezSem01: Pá 29. 9. 9:00–12:50 učebna 37, Pá 13. 10. 9:00–12:50 učebna 37, Pá 27. 10. 9:00–12:50 učebna 41, Pá 10. 11. 9:00–12:50 učebna 78, Pá 24. 11. 9:00–12:50 učebna 78, V. Kolaříková, M. Košatková
Předpoklady
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU Předpokládá se znalost základních charakteristik moderní společnosti - rané a pozdní.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU Cílem předmětu je, aby student po absolvování pochopil úzký vztah mezi sociální realitou a strukturou organizovaného vzdělávání. Pochopil současné problémy edukace jako disproporci mezi realitou a zmíněnou strukturou.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu dosáhne těchto výstupů: • rozuměl podstatě institucí a dokázal je odlišit od organizací • pochopil historické zakotvení institucí • uvažoval o škole a rodině jako o dynamických systémech proměňující se ve vztahu k proměnám společenských podmínek • porozuměli vlivu globalizace na proces reprodukce vzdělanosti
Osnova
  • 1) Moderna a instituce, pozdní moderna a instituce 2) Proměny podob a funkcí rodiny v 20. a 21. století. 3) Proměny funkcí školy: škola jako prostředek nacionální homogenizace a škola jako homogenizace na základě státní příslušnosti. 4) Proměna funkce školy: Výzva globalizace, nová etnizace školy. 5) Reprodukce vzdělanosti a výzva globalizace: Škola ve 21. století. 6) Etnizace a univerzalismus v socializačních a edukačních institucí. 7) Přenos kulturního kapitálu a současná společnost.
Literatura
    povinná literatura
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
    doporučená literatura
  • HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011, 174 s. ISBN 9788026200420. info
Výukové metody
přednášky, analýzy textů, skupinové diskuse
Metody hodnocení
Pravidelné studium a průběžná četba doložená kvalitními studijními formuláři Aktivní účast na výuce a diskusích Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální přípravou: Podoba zkoušky: Zkouška je ústní. Student zná měsíc před zahájením zkouškového období zkušební okruhu. Zkušební okruhy jsou artikulovány tak, že vyžadují aktivní práci při vypracování otázek, očekává se, že student doplní vyučovaná témata o další kriticky zvládnuté zdroje. Student si před zkouškou vybírá jeden okruh a má 30 minut na finální přípravu svého vystoupení, jehož součástí je písemná bodová struktura finální přípravy i s odkazy na použité zdroje a seznamem použitých zdrojů. Zkouška trvá 20 minut. Student má 10 minut na samostatné představení vypracovaného tématu. Poté je 6 minut prostor otázky kladené členy komise. A posledních 2 minutách poskytují vyučující zpětnou vazbu k výkonu studenta. Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací (sociálního) pedagoga.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.