ZeC103 Humánní geografie I

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
20 hod. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jozef Lopuch (přednášející)
Garance
Mgr. Jozef Lopuch
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 10. 11. 13:00–16:50 učebna 5a, Pá 1. 12. 9:00–12:50 učebna 5a
Předpoklady
- Základní znalost pojmů z humánní geografie - Práce s vybranou literaturou - Práce na počítači s programy ArcGIS, MS Office
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit studujícím dílčí subdisciplíny humánní geografie. Jsou jimi geografie obyvatelstva, geografie sídel, geografie zemědělství a geografie průmyslu. Nejde jenom o vymezení jejich předmětů zkoumání a definování základních pojmů, ale i o hlubší vhled do problematiky. Ten bude akcentován na jednotlivých regionech, aby studující dokázali vnímat svět a myslet geograficky, pomocí těchto subdisciplín a sledovat v nich jednotlivé definované procesy. Na to bude kladen důraz především v terénní části, která se bude zabývat průmyslem a sídelními procesy, které formovaly a formují Brno.
Výstupy z učení
Výstupy z učení, studující: ● Vysvětlí na modelovém regionu změny počtu obyvatel v čase a popíše procesy, prostřednictvím kterých se tak děje ● Popíše jednotlivá kritéria, dle kterých se dělí obyvatelstvo, a na modelových regionech ukáže jednotlivé struktury obyvatelstva ● Vysvětlí vznik a vývoj sídel a jejich proměnu v čase, rozdíly v městském a venkovském osídlení a popíše procesy, které tyto změny a rozdíly utvářely ● Vyhledá a použije relevantní data k analýze rozmístění obyvatel a sídel na Zemi ● Vysvětlí a na příkladech prokáže znalost zákonitostí prostorového rozmístění zemědělské a průmyslové výroby na lokální, regionální a globální úrovni, a to ve vazbě na fyzickogeografické a socioekonomické lokalizační faktory a jejich vývoj v čase ● Doloží pomocí příkladů nerovnoměrné rozmístění zdrojů na Zemi (kde jsou zdroje produkovány, kde spotřebovávány a kam směřují finanční toky z produkce) ● Vysvětlí a doloží na příkladech z vlastního okolí pozitivní a negativní dopady zemědělství a průmyslu na krajinu ● Použije relevantní data k analýze vývoje a stavu zemědělství a průmyslu v lokálním i globálním měřítku
Osnova
  • 1. Geografie obyvatelstva - vývoj počtu obyvatel, demografická revoluce, rozmístění obyvatel na Zemi, struktura obyvatel, přirozený a mechanický pohyb 2. Geografie sídel - základní pojmy, venkovské a městské osídlení, urbanizace, geografie Brna 3. Geografie zemědělství - úvod, lokalizační faktory, zemědělství světa, zemědělská politika EU 4. Geografie průmyslu - úvod, vývoj geografie průmyslu, lokalizační faktory, charakteristika průmyslových odvětví 5. Ekonomická a sociální geografie v terénu - průmysl a sídelní procesy v Brně
Literatura
Výukové metody
Výuka probíhá pomocí přednášek a seminářů a její součástí je také terénní výuka a zpracování samostatné úlohy.
Metody hodnocení
Hodnocení probíhá formou kolokvia. To se uskuteční formou prezentace vypracování zadané úlohy, při které bude probíhat skupinová diskuse nad tématem prezentace. Hodnocení má dvě části - první je hodnocení samotného textu úlohy a druhá je hodnocení prezentace. Kritéria hodnocení jsou výběr tématu, použité geografické metody, formální náležitosti či práce s literaturou. V případě prezentace jde také o celkový projev při představení práce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.