PdF:FC1030 Didaktika fyziky a přírodních - Informace o předmětu
FC1030 Didaktika fyziky a přírodních věd
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/1. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC1021 Mechanika s experimenty
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S) (2)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní propedeutické vědomosti o pedagogické diagnostice se zaměřením na didaktickou diagnostiku; dále pak základní reproduktivní dovednosti vyhledávání a aplikování přírodovědných integrujících pojmů a metod do přírodovědného vzdělávání. Mezi hlavní vzdělávací obsahy patří pojmy jako STEM vzdělávání, integrace a koordinace, mezioborové a mezipředmětové vztahy, integrující přírodovědné pojmy atd.
Cíle:
Vědomosti: STEM vzdělávání v současné společnosti; vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání; mezioborové a mezipředmětové vztahy v přírodovědě; integrující přírodovědné pojmy; pozorování a experiment; řešení přírodovědných problémů; výzkumné metody.
Dovednosti: analyzovat, vyhledávat a aplikovat integrující přírodovědné obsahy (pojmy) do přírodovědného vzdělávání.
Postoje: akceptovat význam integrující role přírodovědy v přírodovědném a STEM vzdělávání. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět: • vyhledávat a aplikovat základní integrující pojmy v přírodovědě a přírodovědném vzdělávání, • využít pozorování, experimentování a řešení problémů v integrovaném přírodovědném vzdělávání, • akceptovat význam integrující role přírodovědy v přírodovědném a STEM vzdělávání
- Osnova
- Sylabus přednášek a cvičení (po týdnech či blocích):
- 1. Role STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) vzdělávání v současné společnosti.
- 2. Transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky.
- 3. Mezioborové a mezipředmětové vztahy v přírodovědě.
- 4. Integrující přírodovědné pojmy; objekty a jevy; veličiny a jednotky; zákony, principy a teorie.
- 5. Motivace ve výuce fyziky.
- 6. Pozorování a experiment v přírodovědě a přírodovědném vzdělávání.
- 7. Řešení přírodovědných problémů (úloh) v přírodovědě a přírodovědném vzdělávání.
- 8. Výzkumné metody v přírodovědě a přírodovědném vzdělávání.
- 9. RVP ZV – struktura, obsah, vzdělávací oblast Člověk a příroda, přírodovědné vědomosti a dovednosti, klíčové kompetence, průřezová témata.
- 10. Projektová výuka v přírodovědných předmětech.
- 11. Pedagogická diagnostika, diagnostické metody a nástroje.
- 12. Hodnocení a klasifikace.
- Literatura
- povinná literatura
- KOLÁŘOVÁ, Růžena. Příručka učitele fyziky na základní škole s náměty pro tvorbu ŠVP. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2006, 193 s. ISBN 8071963364. info
- Výukové metody
- přednáška a laboratorní cvičení
- Metody hodnocení
- kolokvium, 4 průběžné úkoly
- Informace učitele
- Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC1030