FC8028 Co dělat v rizikových situacích

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC8028/KombiPred01: So 5. 10. 18:00–19:50 učebna 64, So 26. 10. 18:00–19:50 učebna 64, So 2. 11. 11:00–12:50 učebna 64, So 9. 11. 11:00–12:50 učebna 64, K. Šmejkalová
FC8028/PrezPred01: Út 14:00–15:50 učebna 12, P. Sládek, K. Šmejkalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Anotace: Cílem předmětu je získat přehled o vzniku různých rizikových situacích, včas je identifikovat, analyzovat a řešet je v souvislosti se školní praxí. Do předmětu jsou zařazeny rizikové situace, se kterými se může učitel ve své budoucí pedagogické praxi setkat. Do přednášek jsou zařazeny diskuse zaměřené na probírané téma. Student bude seznámen s možnosti vzniku rizikové situace, identifikace rizika, se způsoby možného předcházení a řešení rizikových situací.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student charakterizovat vybrané rizikové situace v souvislosti se školní praxí; je chopen provést základní analýzu vzniklé rizikové situace; je schopen na základě vlastního posouzení rizikové situace organizovat ochranu svěřených žáků (chránit život, zdraví a majetek); je schopen přivolat a komunikovat s pomáhajícím subjektem; je si vědom právních dopadů na svoji osobu ve vybraných případech.
Osnova
  • Sylabus přednášek (po týdnech či blocích): 1. Rizikové situace (pojem, charakteristika, sociální a situační rizika); 2. Integrovaný záchranný systém (funkce a činnost IZS, práva a povinnosti právnických a fyzických osob při mimořádných událostech, spolupráce a koordinace záchranných a bezpečnostních složek, ... při společném provádění záchranných a likvidačních prací); 3. Vybraná mimořádná událost (charakteristika, možnosti ochrany a obrany); 4. Vybraná mimořádná událost (charakteristika, možnosti ochrany a obrany); 5. Nebezpečný pachatel (extremismus, terorismus a agresivní chování); 6. Nebezpečný pachatel (extremismus, terorismus a agresivní chování); 7. Poškozený, oběť trestného činu (pojem, chování oběti a pomoc oběti); 8. Trestní odpovědnost, krajní nouze, nutná obrana, nepřekažení trestného činu, neoznámení trestného činu;
Literatura
  • ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Forenzní psychologie. 2., upr. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-213-4. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:9f1e9040-7326-11e5-9690-005056827e51.
  • HANUŠKA, Zdeněk; ADAMEC, Vilém; ŠENOVSKÝ, Michail a BREJZOVÁ, Iva. Integrovaný záchranný systém. 2. vydání. SPBI Spektrum. Červená řada. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2022. ISBN 978-80-7385-262-7.
  • Manuál pro osobní bezpečí: praktické rady a informace, jak poznat rizikové situace a jak je zvládnout. Brno: Bílý kruh bezpečí, 2021. ISBN 978-80-88227-10-6.
Výukové metody
Přednáška, diskuse, případová studie.
Metody hodnocení
Kolokvium: zpracování portfoliového úkolu v požadovaném rozsahu a čase. Skupinová diskuse.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC8028