ICJ07 Literatura pro mládež 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/0/0. 0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student po úspěšném absolvování předmětu dokáže popsat vývojové proměny české literatury pro děti a mládež. Je schopen charakterizovat a komparovat tvorbu stěžejních autorů.
Výstupy z učení
Student je na základě osvojené literárněhistorické problematiky schopen samostatně interpretovat a kriticky hodnotit literární produkci určenou dětem, orientovat se v knižní nabídce a vybírat z ní vhodné tituly pro vlastní literárněvýchovnou práci i pro využití v mezioborových přesazích. Student dokáže analyzovat literární díla s přihlédnutím k dobovému literárnímu i společensko-historickému kontextu, interpretovat je na základě vlastní četby.
Osnova
  • 1.-3. Vývoj literatury pro mládež v kontextu celonárodní literatury před r. 1945. Reakce literatury pro mládež na okupaci a druhou světovou válku. Pestrost a pluralita ve vydávání dětských knih 1945-1948. 4.-6. Situace v literatuře pro mládež po r. 1948, celospolečenské změny a jejich vliv na kulturní život. Rozštěpení literatury, specifika literatury pro mládež. Projevy schematizace v literatuře pro mládež. SNDK a jeho vliv na utváření literatury pro mládež. Dětské časopisectví. 7.-9.. Prvky novátorství v tvorbě nové autorské generace 60. let 20. století, rozvoj nonsensové poezie a pohádky, tzv. nová vlna v próze pro mládež, aktualizace okupační tematiky, návrat dobrodružné literatury a rozmach prózy s dívčí hrdinkou. Sbližování literatury s filmem. Rehabilitace autorských osobností, uvolnění edičního monopolu, aktivity regionálních nakladatelství. 10.-12. Nastupující normalizace - negativní i pozitivní jevy a vlivy. Azyl autorů s publikačním zákazem ve sféře dětského písemnictví. Kontinuita i diskontinuita ve směřování literatury pro děti a mládež. Typizace literárních postav, postupů, jazyka v tvorbě zavedených autorů. Výrazné autorské osobnosti 70. a 80. let 20. století. Stav teorie a kritiky literatury pro mládež, proměny časopisu Zlatý máj.
Literatura
    povinná literatura
  • JANOUŠEK, Pavel a kolektiv. Dějiny české literatury v Protektorátu Čechy a Morava. Praha: Academia, 2022. Pouze kapitola Literatura pro děti a mládež, s. 498-528.
  • Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007- 2008, 4 díly. Pouze kapitoly věnované literatuře pro děti a mládež.
  • URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Vyd. 5, upr. a dopl. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2005, 239 s. ISBN 8073680467. info
    doporučená literatura
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Nástin dějin literatury pro mládež a četby mládeže druhé poloviny 19. století. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 89 s. ISBN 8021002441. info
    neurčeno
  • Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. ISBN 978-80-7277-506-4. Pouze úvodní studie a hesla dle potřeby (viz sylaby).
Výukové metody
Typ výuky: přednáška kombinující přehledové a interpretační výklady s ukázkami z literárních děl. Studenti si doplňují výklady vlastní doporučenou četbou.
Metody hodnocení
Udělení zápočtu: písemný test sestávající ze tří otevřených otázek, prověřující znalost společenskohistorického a literárněhistorického kontextu (ukázka testu je zveřejněna v prvním týdnu semestru ve studijních materiálech v IS) jako předpoklad pro studium literatury pro děti a mládež.
Informace učitele
Informace pro studující vyjíždějící v daném semestru na studijní pobyt Erasmus, pracovní stáž: Výuka je uskutečňována formou přednášek, na nichž v souladu se SZŘ MU není účast evidována ani není předpokladem pro úspěšné zakončení předmětu. Neúčast na přednáškách není zapotřebí kompenzovat žádným náhradním úkolem. Studující se věnují samostudiu podle rozšířených tematických okruhů a doporučené studijní literatury zveřejněné v IS. Termíny pro zápočtový test jsou vypisovány do celého zkouškového období.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ICJ07