NJ_K100 Kultura a společnost německy mluvících zemí

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/0/0. 12 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Pavel Váňa, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Hradílková (cvičící)
Garance
Mgr. Pavel Váňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_K100/Kombi01: Pá 20. 9. 9:00–9:50 učebna 55, Pá 4. 10. 9:00–9:50 učebna 55, Pá 18. 10. 9:00–9:50 učebna 55, Pá 1. 11. 9:00–9:50 učebna 55, Pá 15. 11. 9:00–9:50 učebna 55, Pá 29. 11. 9:00–9:50 učebna 55, P. Váňa
NJ_K100/Prez01: Čt 15:00–15:50 učebna 32, H. Hradílková, P. Váňa
Předpoklady
Vorausgesetzt wird Grundwissen (Abiturstufe) zur europäischen Geschichte und Kultur.
Předpokládá se základní znalost evropských dějin a kultury na úrovni maturitní zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Das Ziel des Seminars ist, die wichtigsten historischen, kulturellen und gesellschaftlichen Phänomene und Ereignisse der neueren Geschichte der deutschsprachigen Länder erklären und interpretieren zu können.
Cílem semináře je seznámení s nejdůležitějšími historickými, kulturními a společenskými fenomény a jevy novějších dějin německomluvících zemi a jejich interpretace.
Výstupy z učení
Am Ende des Seminars werden die Studierenden
- die wichtigsten historischen, kulturellen und gesellschaftlichen Phänomene und Ereignisse der neueren Geschichte der deutschsprachigen Länder erklären,
- sie werden diese Phänomene auch interpretieren und relevant präsentieren können.

Na konci semináře budou studující schopni
- vysvětlit nejdůležitější historické, kulturní a společenské fenomény a události nejovějších dějin zemí německé jazykové oblasti,
- dokážou tyto fenomény také interpretovat a relevantně prezentovat.
Osnova
  • Gruppen von Lernenden wählen eines der umfassenderen Themen, die zu Beginn des Seminars kurz vorgestellt werden, und bereiten eine Präsentation zu dem gewählten Thema vor, die am Ende des Seminars besprochen wird.
  • Themenschwerpunkte:
  • Gesellschaft I
  • - Gesellschaftliches Leben, Feiertage, Bräuche, Traditionen
  • Gesellschaft II
  • - Alltagsleben, Essgewohnheiten, Tabuthemen, gesellschaftliche Klischees, Vorurteile, Fragen der Toleranz
  • Bildung
  • - Schulsystem - Eckdaten, Qualität des Unterrichts
  • Kunst
  • - Grundkenntnisse in: bildender Kunst, Literatur, Architektur
  • Musik, Film
  • - die berühmtesten Werke der klassischen und modernen Musik, kurze Entwicklung des Films und die berühmtesten Filmwerke
  • Erdkunde
  • - Städte, Landschaften, Tourismus, Tipps für den Besuch wichtiger Orte
  • Politik
  • - Politisches System, politische Gliederung des Landes, große politische Parteien
  • Wissenschaft
  • - wichtige wissenschaftliche Bereiche, Erfindungen
  • Sport
  • - landestypische Sportarten im deutschen Sprachraum
  • ---
  • Skupiny studujících si vyberou jeden ze širších okruhů představených krátce v začátku semiáře a vypracují na zvolené téma prezentaci, kterou představí v závěru semináře.
  • Tématické okruhy:
  • Společnost I
  • - společenský život, svátky, zvyky, tradice
  • Společnost II
  • - život všedního dne, stravovací návyky, tabuizovaná témata, společenská klišé, předsudky, problematika tolerance
  • Školství
  • - školský systém - základní údaje, kvalita výuky
  • Umění
  • - základní znalosti o: výtvarném umění, literatuře, architektuře
  • Hudba, Film
  • - nejznámější díla klasické i moderní hudby, stručný vývoj filmu a nejznámější filmová díla
  • Geografie
  • - města, krajina, turistika, tipy na návštěvu významných lokalit
  • Politika
  • - politický systém, politické členění země, významné politické strany
  • Věda
  • - významná vědecká odvětví, vynálezy
  • Sport
  • - sportovní odvětví typická pro příslušnou zemi německé jazykové oblasti
Literatura
    doporučená literatura
  • FRIEDELL, Egon. Kulturní dějiny novověku. Translated by Jan Hlavička. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2006, 579 s. ISBN 807254683X. info
Výukové metody
Projektunterricht
Für Vollzeitstudierende wird ein Handbuch erstellt, das die genaue Aufgabenstellung des Projekts, Empfehlungen für den Arbeitsprozess an der Projektaufgabe, Regeln für konstruktives Feedback, Raum für ein Reflexionstagebuch (Selbsteinschätzung des eigenen Studienfortschritts) enthält.
Für Studierende des kombinierten Studiums gelten die folgenden Methoden: Vorträge, Hausaufgaben, Arbeit an Präsentationen und deren Bewertung, Projektarbeit.
--
Projektová výuka
Pro studenty denního studia bude vytvořen manuál obsahující přesné zadání projektu, doporučení pro postup práce na projektovém úkolu, pravidla pro konstruktivní zpětnou vazbu, prostor pro reflexní deník (sebehodnocení vlastního studijního postupu).
Pro studenty kombinovaného studia platí následující metody: přednášky, domácí úkoly, práce na prezentacích a jejich hodnocení, práce na projektu.
Metody hodnocení
Die Bewertung der Ergebnisse erfolgt in Form einer Bewertung der Präsentationen am Ende des Seminars unter Beteiligung der Autoren der Präsentationen und der Lehrkräfte.
Hodnocení výstupů bude probíhat formou evaluace prezentací v závěru semináře za účasti autorů prezentace a vyučujících.
Náhradní absolvování
Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der individuelle Studienplan (ISP) anerkannt, und es wird ihnen eröglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Eine mögliche Anerkennung der Lehrveranstaltung (für einen Kurs an der Gastuniversität) sollte vor Semesterbeginn mit dem/der Lehrenden besprochen werden.

Studentům studujícím v~zahraničí bude uznán jejich individuální studijní plán (ISP) a budou moci splnit požadavky. Je jim umožněno plnit požadavky (po dohodě s~vyučujícími na začátku příslušného semestru) distančně. Případné uznání předmětu (u předmětu na hostitelské univerzitě) je třeba projednat s~vyučujícím před začátkem semestru.

Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Die Unterstützung des Lernens und der Selbstreflexion für kombinierte Studierende findet während der regulären Kontaktzeiten statt. Außerhalb dieser Zeiten können die Studierenden die Lehrende/den Lehrenden jederzeit per E-Mail oder während der Sprechstunden kontaktieren oder eine Online-Besprechung in MS Teams vereinbaren. Kontaktinformationen und aktuelle Sprechstunden-Termine finden Sie im IS auf der persönlichen Seite des/der Lehrenden.
---
Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučující/ho kdykoliv prostřednictvím emailu, v konzultačních hodinách či si domluvit online konzultaci v MS Teams.Kontaktní informace a vypsané konzultační hodiny naleznete v ISu na osobní stránce vyučující/ho.

Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/NJ_K100/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_K100