NJ_M140 Strategie učení se cizím jazykům

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M140/KombiSem01: Pá 11. 10. 8:00–9:50 učebna 7, Pá 8. 11. 8:00–9:50 učebna 7, Pá 6. 12. 8:00–9:50 učebna 7, V. Janíková
NJ_M140/01: každé liché úterý 8:00–9:50 učebna 67, V. Janíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ziel des Kurses ist es, den Lernenden das Konzept der Lernstrategien in Bezug auf das Lernen und Lehren von Fremdsprachen näher zu bringen, das im Kontext des autonomen Lernens verankert ist. Er fördert die Reflexion über das eigene Lernen, die Fähigkeit, das Konzept der Lernstrategien im Unterricht anzuwenden und diese Strategien in der Konstruktion von Aufgaben in Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache zu erkennen.

Cílem předmětu je seznámit studující s konceptem strategií učení s ohledem na učení a vyučování cizích jazyků, který je ukotven v kontextu autonomního učení. Je rozvíjena reflexe vlastního učení, schopnost aplikovat koncept strategií učení do výuky a identifikovat tyto strategie v konstrukci úloh obsažených v učebnicích německého jazyka.
Výstupy z učení
Nach Abschluss des Kurses werden die Lernenden in der Lage sein:
• die Hauptmerkmale des Konzepts des autonomen Lernens zu beschreiben;
• das Konzept der Strategien zum Erlernen einer Fremdsprache zu beschreiben;
• einen Aufsatz über ihre eigene Art, eine Fremdsprache zu lernen, zu schreiben (Selbstreflexion);
• die Bedeutung von Lernstrategien für erfolgreiches Fremdsprachenlernen zu erkennen;
• die erworbenen Kenntnisse in der Unterrichtspraxis anzuwenden.

Po absolvování kurzu budou studující schopni:
• popsat hlavní rysy konceptu autonomního učení;
• popsat koncept strategií učení cizímu jazyku;
• napsat esej o vlastním způsobu učení cizímu jazyku (sebereflexe);
• identifikovat význam učebních strategií pro úspěšné učení cizímu jazyku;
• analyzovat učební materiály z hlediska učebních strategií;
• aplikovat získané poznatky ve výukové praxi.
Osnova
  • Das Konzept des autonomen Lernens;
  • Lernstrategien im Kontext des Fremdsprachenlernens und -lehrens;
  • Reflexion über den eigenen Weg des Fremdsprachenlernens;
  • Lerntypen;
  • Lernstrategien in Fremdsprachenlehrbüchern;
  • Lernstrategien im Unterricht.
  • Koncept autonomního učení;
  • Učební strategie v kontextu učení a vyučování cizích jazyků;
  • Reflexe vlastního způsobu učení cizích jazyků;
  • Učební typy;
  • Učební strategie v učebnicích cizího jazyka;
  • Učební strategie ve výuce.
Literatura
    doporučená literatura
  • LOJOVÁ, Gabriela a Kateřina VLČKOVÁ. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Portál, 2011, 240 s. pedagogika. ISBN 978-80-7367-876-0. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Učíme se učit cizí jazyky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 161 s. ISBN 9788021046207. info
  • RAMPILLON, Ute. Aufgabentypologie zum autonomen Lernen. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber, 2000, 136 s. ISBN 3-19-001638-0. info
  • BIMMEL, Peter. Lernerautonomie und Lernstrategien. Edited by Herrad Meese - Ute Rampillon. Berlin: Langenscheidt, 2000, 208 s. ISBN 3468496516. info
Výukové metody
Vorlesung; Diskussion; Hausaufgaben; Präsentation

Přednáška; diskuse; domácí úlohy; prezentace;
Metody hodnocení
2 schriftliche Hausaufgaben (Selbstreflexion, Lernstrategien in den Lehrwerken); Präsentation einer Lernaktivität (2 Credits) 1 schriftliche Hausarbeit (Selbstreflexion); Präsentation einer Lehrwerkanalyse; Seminararbeit (4 Credits)

2 písemné domácí úlohy (sebereflexe, strategie učení v učebnicích); prezentace analýzy učebnice (2 kredity);
1 písemný domácí úkol (sebereflexe); prezentace analýzy učebnice; seminární práce (4 kredity)
Náhradní absolvování
Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Eine mögliche Anerkennung der Lehrveranstaltung (für einen Kurs an der Gastuniversität) sollte vor Semesterbeginn mit dem/der Lehrenden besprochen werden.

Studujícím na mobilitě v~zahraničí bude uznán ISP a bude jim umožněno splnit požadavky distanční formou dle individuální dohody s~vyučujícím předmětu na začátku daného semestru. Případné uznání předmětu (za předmět na zahraniční univerzitě) je vhodné zkonzultovat s~vyučující/m před začátkem semestru.

Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2465
Die Unterstützung des Lernens und der Selbstreflexion für kombinierte Studierende findet während der regulären Kontaktzeiten statt. Außerhalb dieser Zeiten können die Studierenden die Lehrende/den Lehrenden jederzeit per E-Mail oder während der Sprechstunden kontaktieren oder eine Online-Besprechung in MS Teams vereinbaren. Kontaktinformationen und aktuelle Sprechstunden-Termine finden Sie im IS auf der persönlichen Seite des/der Lehrenden.


Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučující/ho kdykoliv prostřednictvím emailu, v konzultačních hodinách či si domluvit online konzultaci v MS Teams. Kontaktní informace a vypsané konzultační hodiny naleznete v ISu na osobní stránce vyučující/ho.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_M140