SMP_Mod3a Legislativní rámec práce ŠMP 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
8 + 2. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Lenka Skácelová (přednášející), Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači budou umět vysvětlit zákony a vyhlášky, tvořící právní rámec výkonu činnosti školního metodika prevence. Budou umět objasnit jednotlivé specifické případy a interpretovat jejich vztah k právní normě na základě analýzy konkrétní situace. Budou umět kvalifikovaně navrhovat konkrétní opatření a analyzovat jeho dopady.
Osnova
  • Přehled výukových témat:
  • Základní rámec
  • Úmluva o právech dítěte vyhlášeno ve Sbírce zákonů č. 104/1991
  • Postavení Úmluvy o právech dítěte v právním řádu ČR je dáno článkem 10 ústavního zákona č. 1/1993 Sb. Ústavy ČR
  • Mezinárodní smlouvy o lidských právech a svobodách ČR ratifikované a vyhlášené na našem území, obecně závazné mají přednost před zákonem.
  • Postavení a ochrana dítěte upravuje i ústavní zákon č. 2/1993 Sb. Listina základních práva a svobod, která je součástí ústavního pořádku ČR.
  • Školský zákon č. 561/2004 a dalších navazující a související předpisy předpisů na to navazujících či souvisejících; soustředíme se především na tato témata:
  • - Práva žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků
  • - Povinnosti žáků, studentů, zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků
  • - Práva pedagogických pracovníků
  • - Povinnosti pedagogických pracovníků
  • - Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách
  • - Výchovná opatření
  • - Přestupky
  • Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
  • Metodik prevence v pedagogické psychologické poradně jako pedagogický pracovník, jeho činnost pak upravuje příloha č.4. IV – vyhlášky 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
  • Navazující právní předpisy - vyhlášky
  • Zásadní vyhláška k prevenci - 72/2005 Sb. - Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, vyhláška č. 197/2016 Sb., s účinností od 1. 9. 2016
  • Obsah poradenských služeb (§ 2, písm. d) kromě jiných činností se jedná o:
  • prevenci a řešení vzdělávacích a výchovných obtíží, prevenci různých forem rizikového chování a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k překonávání problémových situací.
  • Příloha č. 3 Standardní činnosti školy
  • - Standardní činnosti výchovného poradce
  • - Standardní činnosti školného metodika prevence
  • I. Metodické a koordinační činnosti
  • Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.
  • Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
  • Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
  • Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
  • Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
  • Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
  • Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
  • Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
  • Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
  • Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
  • II. Informační činnosti
  • Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
  • Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
  • Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
  • Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
  • Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
  • III. Poradenské činnosti
  • Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
  • Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
  • Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Metody hodnocení
Analýza naplnění standardních činností ŠPP ve škole.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SMP_Mod3a