SMP_Mod5a Specifika role ŠMP 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
8 + 2. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účastníci budou umět definovat a vysvětlit etické principy práce metodika prevence. Budou umět aplikovat etický kodex poradenského pracovníka ve školství, analyzovat ambivalentnost role učitele a metodika prevence včetně jejího úskalí. Účastníci budou po absolvování modulu schopni vyjmenovat a vysvětlit základní činnosti preventisty a funkčnost spolupráce s managementem školy a ostatními členy poradenského pracoviště a pedagogického sboru.
Osnova
  • Etické zásady poradenské a preventivní práce ve školství
  • Osobnostní a etické aspekty metodika prevence. Vztah mezi preventistou a klientem (aspekty profesionálního pomáhání, hranice při pomáhání, angažovanost, kolize rolí zároveň učitel a výchovný poradce). Sebepoznání a sebereflexe jako součást práce výchovného poradce. - Zátěž, frustrace, stres – osobní význam pojmu stres, sestavení osobní mapy stresu. - Nácvik aktivních strategií zvládání zátěžových situací, sebeřízení a relaxačních technik, které mají sloužit ke zmírňování každodenní zátěže v pomáhajících profesích a jako prevence profesního syndromu vyhoření.
  • Dvojí role: učitel - školní metodik prevence
  • Reflektovat různost požadavků na svou roli učitele a preventisty. Uvědomit si možnosti rozpornosti, dvouznačnosti, možné dilema protikladnosti citů a postojů, nejistotu ve vztahu k hodnocení a intervenci, projevujících se u osobností s neurotickými tendencemi, možnost střídání projevů vyvolaných vnitřní a vnější motivací. V rámci sebereflexe vnímat ambivalenci afektivní, intelektuální a volní, znemožňující jasnou volbu. Z hlediska rizik a úskalí osobnosti metodika prevence věnovat pozornost rozvoji osobnostních kompetencí. Rizika lze spatřovat v těchto oblastech: rozlišování mezi vlastními potřebami a potřebami svěřenců, „rodičovské přístupy“, přehnaná obrana Jáství, potlačování ego-tendencí, pocit osamělosti, syndrom vyhoření, obava o ohrožení profesionálního Já, syndrom pomáhajících, poradenství jako droga, skrytá narcistická potřeba apod.
  • Spolupráce s managementem školy a ostatními členy pedagogického sboru
  • Předkládá řediteli školy Minimální preventivní program na příslušné období. Zajišťuje zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence. Poskytuje metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy v oblasti prevence rizikových projevů žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s rizikovými žáky a kolektivy. Předává odborné informace z oblasti prevence a péče o žáky s rizikovým chováním pedagogickým pracovníků školy. Poskytuje informace o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnosti využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům. Shromažďuje odborné zprávy a informace o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů. Vede písemné záznamy umožňující doložit rozsah a obsah činnosti metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Metody hodnocení
Analýza pozice ŠMP ve škole, etického a lidského rámce práce s různými cílovými skupinami; analýza preventivního programu školy z hlediska naplnění jednotlivých standardních činností, spolupráce při realizaci standardních činností v rámci ŠPP; zpracování analýzy preventivního programu školy nebo dílčích intervencí z hlediska efektivity, návrhy aktualizace; lze využít jako podklad při tvorbě ročníkové práce)

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SMP_Mod5a