SMP_Mod6a Sociálně problematické jevy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
8 + 1. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alena Plšková (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SMP_Mod6a/KombiPred01: Pá 8. 11. 9:00–15:50 učebna 70, A. Plšková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účastníci budou po absolvování modulu schopni pojmenovat, vysvětlit a řídit systém prevence sociálně nežádoucího chování, a to jak se skupinou, tak s jednotlivcem. Seznámí se s postupy vyhledávání ohrožených žáků a vedení intervencí ve spolupráci s odbornými pracovišti a institucemi.
Osnova
  • Obsah modulu se zaměřuje na příklady rizikového chování, závislostí i agresivního chování v jejich přirozeném kontextu a souvislostech. Vymezení jednotlivých oblastí vychází z vyhlášky a navazujících dokumentů:
  • Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve škole a školských zařízeních MŠMT ČR č.j.: 21 291/2010-28 od 1. 11. 2010 (přílohy upravované od 1. 1. 2012) 13 příloh, 2015 – doplněno o další formy rizikového chování; 7 příloh a publikace Kliniky adiktologie 1. LF UK. Preventivní i intervenční aktivity jsou mezirezortní problematikou, proto je nedílnou součástí kurzu vymezení aktivit a kompetencí školního poradenského pracoviště v rámci systému.
  • Obsah kurzu se zaměřuje na následující okruhy rizikového chování:
  • 1) Návykové látky – drogy
  • 2) Rizikové chování v dopravě
  • 3) Poruchy příjmu potravy
  • 4) Alkohol a děti školního věku
  • 5) Syndrom týraného dítěte – CAN
  • 6) Školní šikanování
  • 7) Kyberšikana
  • 8) Homofobie
  • 9) Extremismus, rasismus, xenofobie, antisemitismus
  • 10) Vandalismus
  • 11) Záškoláctví
  • 12) Krádeže
  • 13) Tabák
  • 14) Krizové situace spojené s ohrožením násilím ve školním prostředí, které přichází z vnějšího i vnitřního prostředí
  • 15) Netolismus
  • 16) Sebepoškozování
  • 17) Nová náboženská hnutí
  • 18) Rizikové sexuální chování
  • 19) Příslušnost k subkulturám
  • 20) Domácí násilí
  • 21) Hazardní hraní či hráčství
Metody hodnocení
Vypracování podnětů k tvorbě metodiky mapování výskytu rizikového chování na škole, k mapování potřeby preventivních témat ze strany žáků, krátkých informačních vstupů k výskytu RCH na své škole, podnětů k tvorbě krizových plánů k RCH pro potřebu všech pedagogických i nepedagogických pracovníků k jednotnému postupu; lze využít jako podklad při tvorbě ročníkové práce.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SMP_Mod6a