PdF:SOk220 Filozofie sociálních věd - Informace o předmětu
SOk220 Filozofické aspekty sociálních věd
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Petra Ludvová Hašková, DiS. (pomocník)
Ing. Mgr. Marek Mrázek (pomocník)
Mgr. Andrea Musilová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Bc. Pavla Wernerová (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU. Znalosti základů filozofie na úrovni bakalářského studia nefilozofického zaměření. Předpokladem je orientace v základních disciplínách (obecná pedagogika, sociální pedagogika, psychologie). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu je naučit studenty identifikovat a kriticky srovnávat myšlenkové koncepty, z kterých vycházejí významní autoři vybraných sociálních věd. Ve středu pozornosti budou především dvě vědecké disciplíny, které jsou významné pro studovaný obor: sociální pedagogika a sociální práce.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
• rozlišit humanitní vědy od věd sociálních a přírodních
• charakterizovat tradiční znaky přírodních, sociálních a humanitních věd
• identifikovat filosofická východiska v dílech významných pedagogů
• identifikovat dopady různých filosofických koncepcí a ideologií na pedagogiku
• kriticky číst a interpretovat texty
• identifikovat rozdíly v přístupu sociální pedagogiky a sociální práce na národní i evropské úrovni
• rozlišit klady a zápory jednotlivých koncepcí sociální pedagogiky - Osnova
- 1. Potřeba kritiky "vědeckých" východisek
- 2. Proměna vědy v 18. a 19. století: od spekulativního hledání pravdy k pozitivistické vědě
- 3. Filosofická východiska psychologie a sociologie - různé směry a jejich vývoje
- 4. Pedagogika: humanitní anebo sociální věda?
- 5. Filosofická východiska sociální pedagogiky jako nauky o vztazích prostředí a výchovy
- 6. Filosofická východiska sociální pedagogiky jako normativní vědy o výchově
- 7. Filosofická východiska sociální pedagogiky jako vědy o deviacích sociálního chování
- 8. Společná filosofická východiska sociální práce a sociální pedagogiky
- 9. Rozdílná filosofická východiska sociální práce a sociální pedagogiky
- 10. Kultura a kulturní odlišnosti; jejich dopad v pedagogických vědách
- 11. Proměna pedagogiky v digitální éře
- Literatura
- povinná literatura
- STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 8071131695. info
- PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 237 s. ISBN 8004254152. info
- FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce : jak infosféra mění tvář lidské reality. Translated by Čestmír Pelikán. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 273 stran. ISBN 9788024638034. info
- KAPLÁNEK, Michal. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. info
- doporučená literatura
- PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012.
- BAUMAN, Petr; Tomáš ČECH; Michal KAPLÁNEK a Zuzana SVOBODOVÁ. Volný čas a jeho různá pojetí v minulosti a v současnosti. In Kaplánek, M. (ed.). Čas volnosti - čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. 1. vyd. Praha: Portál, 2012, s. 15-56. ISBN 978-80-262-0450-3. info
- GADAMER, Hans-Georg. Pravda a metoda. Translated by David Mik. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2010, 415 s. ISBN 9788087256046. info
- PALOUŠ, Radim. Heretická škola : o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2008, 95 s. ISBN 9788072983025. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2005, 289 s. ISBN 8086861287. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství : filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 163 s. ISBN 8085866641. info
- DAMASIO, Antonio R. Descartesův omyl : emoce, rozum a lidský mozek. Translated by Lucie Bankovská Motlová - Alžběta Hesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta, 2000, 259 stran. ISBN 8020408444. info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
- Výukové metody
- přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři. Aktivní účast na výuce a diskusích. Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou.
Podoba zkoušky:
Zkouška má dvě části: písemnou a ústní. V písemná část zkoušky spočívá ve vypracování a odevzdání seminární práce. Seminární práce obsahuje analýzu základních myšlenkových východisek vybraného autora. Výběr autora proběhne na základě dohody studenta s vyučujícím. Při ústní zkoušce student odůvodní svoji analýzu.
Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SOk220