SPc936 Žák se speciálními vzdělávacími potřebami

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s životní situací žáků s různými formami speciálních vzdělávacích potřeb - s aspekty obtíží i podpory lidského a odborného charakteru.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu se student/ka bude orientovat: - v klíčových kategoriích speciálních vzdělávacích potřeb; - v základní terminologii vztahující se k daným okruhům SVP.
Osnova
  • Životní situace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v případových studiích: Žák s narušenou komunikační schopností. Žák s poruchou vývoje intelektu. Žák s tělesným postižením. Žák se sluchovým postižením. Žák se zrakovým postižením. Žák v riziku a s poruchami chování. V případových studiích budou představeny konkrétní příběhy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a následně budou diskutovány faktory, které formovaly jejich životní situaci.
Literatura
    povinná literatura
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
    neurčeno
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. info
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 978-80-247-1733-3. info
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika : prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 9788024717333. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, domácí příprava.
Metody hodnocení
Písemný test z probrané terminologie - k úspěšnému splnění je třeba získat alespoň 75 % bodů. Zpracování pojmové mapy z terminologie prezentované v případových studiích - podrobnosti postupu a prezentace budou dohodnuty při prvním setkání ve výuce.
Informace učitele
Další publikace a studijní materiály budou představeny ve výuce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPc936