SZc0030 Oborová didaktika biologie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student kriticky zhodnotí zdroje informací, se kterými pracuje. Při přípravě vlastní výuky vychází z biologického a geologického kurikula a relevantních odborných zdrojů. Při tvorbě teoretických východisek vyučovací hodiny student analyzuje různé typy pokladů, hierarchicky uspořádá pojmy a vztahy mezi nimi znázorní pomocí pojmové mapy.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student je schopen:
-na základě relevantních zdrojů odborně charakterizovat vybrané téma z biologie či geologie
-pro vybrané téma z biologie či geologie vytvořit pojmovou mapu
-pomocí pojmové mapy objasnit vztahy mezi vybranými pojmy z biologie a geologie
Osnova
  • 1. Odborné zdroje pro výuku biologického a geologického učiva. (1 hod.)
  • 2. Odborné zdroje ve vztahu k biologickému a geologickému kurikulu. (2 hod.)
  • 3. Pojmová analýza. Pojmová mapa a její konstrukce. (2 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • GAISLER, Jiří a ZIMA, Jan. Zoologie obratlovců. 3. přepracované vydání. Praha: Academia, 2018.
  • JANOŠKA, Martin, ZAPLETAL, Jan, ZIMÁK, Jiří a BÁBEK, Ondřej. Geologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001.
  • MERKUNOVÁ, Alena a OREL, Miroslav. Anatomie a fyziologie člověka: pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008.
  • NOVÁK, Jan a SKALICKÝ, Milan. Botanika: cytologie, histologie, organologie a systematika. 4. vydání. Praha: Powerprint, 2017.
  • ROZSYPAL, Stanislav a kolektiv. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003.
  • SMRŽ, Jaroslav. Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Praha: Karolinum, 2013.
  • VAŇKOVÁ, Petra. Pojmové mapy ve vzdělávání: didaktická specifika pojmového mapování. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018
    doporučená literatura
  • REISS, Michael, WINTERBOTTOM, Mark and HARRISON, Chris [eds.]. Teaching secondary biology. Third edition. London: Hodder Education, an Hachette UK Company, 2021.
Výukové metody
Výklad, vysvětlování, rozhovor, práce s textem.
Metody hodnocení
Ústní rozprava na portfoliovým úkolem. Portfoliový úkol: pojmová mapa na vybrané téma z biologie či geologie.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0030