SZc0032 Oborová didaktika biologie 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/1.2. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětů SZc0030 a SZc0031.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci předmětu se student naučí rozlišovat a hodnotit různé typy testových úloh. Vyzkouší si navrhování a realizaci badatelsky orientované výuky. Student se také seznámí se specifiky řídící a diagnostické fáze výuky. Vyzkouší si, jak se konstruuje a hodnotí didaktických test.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student je schopen:
Rozlišit a charakterizovat jednotlivé typy testových úloh dle Chrásky
Navrhnout a zrealizovat badatelsky orientovanou výuku
Charakterizovat vybrané diagnostické metody
Shrnout zásady tvorby didaktického testu
Pro vybraný tematický celek navrhnout didaktický test
Navrhnout klasifikační stupnici didaktického testu
Osnova
  • 1. Plánování a příprava výuky: učební úlohy, jejich typologie a použití ve výuce. (3 hod.)
  • 2. Plánování a příprava výuky: příprava badatelsky orientované výuky. (3 hod.)
  • 3. Realizace a řízení výuky přírodopisu a biologie. (3 hod.)
  • 4. Diagnostická fáze výuky přírodopisu a biologie: typy diagnostických nástrojů a jejich specifika. (3 hod.)
  • 5. Diagnostická fáze výuky přírodopisu a biologie: didaktický test, jeho vlastnosti a konstrukce. (3 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: Strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. 2. vydání. Praha: Euromedia Group, 2017.
  • JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a kolektiv. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2022.
  • LORBEER, George, C. a NELSONOVÁ, LESLIE, W. Biologie pokusy pro děti: Náměty a návody pro zajímavé vyučování. Praha: Portál, 1998.
  • SHIELDS, Martin [eds.]. Biology inquiries: Standards-based labs, assessments, and discussion lessons. San Francisco: Jossey-Bass, a Wiley Imprint, 2006.
    doporučená literatura
  • HERR, Norman. The sourcebook for teaching science: Strategies, activities, and instructional resources: grades 6-12. San Francisco: Jossey-Bass, a Wiley Imprint, 2008
  • REISS, Michael, WINTERBOTTOM, Mark and HARRISON, Chris [eds.]. Teaching secondary biology. Third edition. London: Hodder Education, an Hachette UK Company, 2021.
Výukové metody
Výklad, práce s textem, pokus, pozorování.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Portfoliový úkol: návrh metodického listu pro badatelsky orientovanou výuku.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0032