PdF:SZc0033 Oborová didaktika češtiny 1 - Informace o předmětu
SZc0033 Oborová didaktika českého jazyka a literatury 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 11. 10. 13:00–15:50 učebna 1, Pá 29. 11. 13:00–14:50 učebna 20
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- -Identifikovat klíčové principy didaktiky českého jazyka a komunikace.
- Rozpoznat význam a účel komunikačního přístupu v rámci výuky českého jazyka.
- Aplikovat teoretické poznatky v praktických výukových strategiích.
- Podporovat rozvoj komunikačních dovedností u studujících.
- Rozvíjet kritické myšlení studujících v kontextu jazykového vzdělávání.
- Aplikovat teoretické poznatky o funkci jazyka a komunikace do praktických situací. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu je studující s to:
- rozpoznat klíčové principy didaktiky jazykové výchovy a komunikace. Popsat komunikační pojetí výuky českého jazyka. Vysvětlit základy celostní didaktiky češtiny.
- reflektovat význam komunikace v procesu poznávání. Rozpoznávat funkce jazyka a jeho význam v kontextu vzdělávání.
- využívat tvůrčí přístup k práci s jazykem a komunikací. Navrhovat inovativní výukové metody a aktivity. Podporovat u studujících/žactva tvůrčí myšlení při práci s jazykem. - Osnova
- Didaktika jazykové výchovy a její význam při výuce na ZŠ (cíle, obsahy, formy atd.). (1 hod.)
- Komunikační pojetí výuky ČJ. Celostní didaktika češtiny. (2 hod.)
- Funkce jazyka; komunikace; význam jazykové zkušenosti v procesu poznávání. (2 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- Fletcher-Wood, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: Euromedia Group, 2021. 170 stran. Edice Universum. ISBN 978-80-242- 7152-1.
- • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7.
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020. 311 stran. ISBN 9788074895951.
- Watzlawick, Paul, 1921-2007 Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011. 283 stran.
- Wiliam, Dylan. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: Čtení pomáhá: EDUkační LABoratoř, 2020. 243 stran.
- Výukové metody
- Kombinace různých metod, včetně výkladu, práce s textem, skupinové a individuální práce, prezentace práce ve skupinách, heuristické, reflektivní a (sebe)hodnoticí metody.
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen na základě odevzdání písemně zpracované dokumentace zahrnující přípravu, realizaci a reflexi jedné výukové jednotky (vyučovací hodiny) zaměřené na komunikaci a jazyk. Písemná dokumentace slouží jako součást portfolia. Studující zpracuje přípravu, v níž vychází z komunikačního přístupu k výuce češtiny, respektuje model výuky E-U-R, reflexe je uchopena responzivně (srv. Fletcher-Wood 2021), tj. jakožto podklad pro přípravu následující výukové jednotky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0033