SZc0033 Oborová didaktika českého jazyka a literatury 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
-Identifikovat klíčové principy didaktiky českého jazyka a komunikace.
- Rozpoznat význam a účel komunikačního přístupu v rámci výuky českého jazyka.
- Aplikovat teoretické poznatky v praktických výukových strategiích.
- Podporovat rozvoj komunikačních dovedností u studujících.
- Rozvíjet kritické myšlení studujících v kontextu jazykového vzdělávání.
- Aplikovat teoretické poznatky o funkci jazyka a komunikace do praktických situací.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je studující s to:
- rozpoznat klíčové principy didaktiky jazykové výchovy a komunikace. Popsat komunikační pojetí výuky českého jazyka. Vysvětlit základy celostní didaktiky češtiny.
- reflektovat význam komunikace v procesu poznávání. Rozpoznávat funkce jazyka a jeho význam v kontextu vzdělávání.
- využívat tvůrčí přístup k práci s jazykem a komunikací. Navrhovat inovativní výukové metody a aktivity. Podporovat u studujících/žactva tvůrčí myšlení při práci s jazykem.
Osnova
  • Didaktika jazykové výchovy a její význam při výuce na ZŠ (cíle, obsahy, formy atd.). (1 hod.)
  • Komunikační pojetí výuky ČJ. Celostní didaktika češtiny. (2 hod.)
  • Funkce jazyka; komunikace; význam jazykové zkušenosti v procesu poznávání. (2 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • Fletcher-Wood, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: Euromedia Group, 2021. 170 stran. Edice Universum. ISBN 978-80-242- 7152-1.
  • • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7.
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020. 311 stran. ISBN 9788074895951.
  • Watzlawick, Paul, 1921-2007 Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011. 283 stran.
  • Wiliam, Dylan. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: Čtení pomáhá: EDUkační LABoratoř, 2020. 243 stran.
Výukové metody
Kombinace různých metod, včetně výkladu, práce s textem, skupinové a individuální práce, prezentace práce ve skupinách, heuristické, reflektivní a (sebe)hodnoticí metody.
Metody hodnocení
Zápočet je udělen na základě odevzdání písemně zpracované dokumentace zahrnující přípravu, realizaci a reflexi jedné výukové jednotky (vyučovací hodiny) zaměřené na komunikaci a jazyk. Písemná dokumentace slouží jako součást portfolia. Studující zpracuje přípravu, v níž vychází z komunikačního přístupu k výuce češtiny, respektuje model výuky E-U-R, reflexe je uchopena responzivně (srv. Fletcher-Wood 2021), tj. jakožto podklad pro přípravu následující výukové jednotky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0033