SZc0045 Oborová didaktika geografie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZc0045/01: Pá 1. 11. 13:00–14:50 učebna 5a, Pá 15. 11. 15:00–17:50 učebna 5a, D. Mísařová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit geografii jako disciplínu využívanou praxi i ve školní výuce. Předmět představuje cíle geografického vzdělávání, zařazení geografie v kurikulu pro základní a střední školy (RVP ZV a RVP G) a aplikaci geografických konceptů a na ně navázaného geografického myšlení do výuky.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student je schopen:
- definovat geografii jako vědní disciplínu, rozlišit její dílčí disciplíny a jejich vzájemné vztahy a vazbu na geografické vzdělávání;
- zařazovat učivo do tematických okruhů RVP, přiřazovat učivu očekávané výstupy, stanovovat cíle geografického vzdělávání;
- klást geografické otázky a hledat na ně odpovědi;
- definovat a rozlišovat geografické koncepty.
Osnova
  • Geografie jako odborná disciplína vyučovaná na základní a střední škole. (1 hod.)
  • Cíle geografického vzdělávání. Mezinárodní charta geografického vzdělávání. (1 hod.)
  • Zařazení geografie v českých a zahraničních kurikulárních dokumentech. (2 hod.)
  • Klíčové koncepty geografie a geografické myšlení. (1 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • Marada, M., Řezníčková, D., Hanus, M., Matějček., T., Hofmann, E., Svatoňová, H., & Knecht, P. (2017). Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika. Karlova univerzita.
  • Gardner, D. (2021). Planning your coherent 11–16 geography curriculum: a design toolkit. The Geographical Association.
  • International Charter on Geographical Education (2016). https://www.igu-cge.org/wpcontent/uploads/2019/03/IGU_2016_eng_ver25Feb2019.pdf?fbclid=IwAR1hsNQYul0gColRgmx8Vp6PP_JZXGBRsIIzigATrSG8sdsuG6Ax8cg53s
  • Mcinerney, M., et al. (2022). Teaching secondary geography. Cambridge University Press
Výukové metody
Analýza materiálů, práce s odbornými informačními zdroji, prezentace výsledků práce.
Metody hodnocení
Ústní rozprava nad portfoliovým úkolem.
Portfoliový úkol ve vazbě na úvod do pedagogiky a psychologie: Esej na téma „Jak si představuji učitele/učitelku geografie“.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0045