SZc0050 Oborová didaktika hudební výchovy 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/1.2. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřený na osvojení metodických postupů vedoucích k rozvíjení hudební tvořivosti, fantazie a tvůrčího myšlení; na osvojení si základních postupů při realizaci činností poslechových a hudebně-pohybových. K pochopení hudebního sdělení napomáhají hudebně-vyjadřovací prostředky, které si účastníci osvojují v propojení s písní, pohybovým/tanečním prvkem a poslechem vybraných skladeb.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu účastník/účastnice je schopen/a: orientovat se v problematice elementárních tvořivých činností; rozeznává druhy improvizace a umí je aplikovat v praxi, stejně tak i prvky elementárního komponování; orientuje se v problematice činností hudebně-pohybových – dovede v praxi aplikovat pohybové a taneční hry, má osvojenou metodickou řadu při nácviku tanečních prvků a dovede je využít při práci s písní a elementární klavírní/orchestrální skladbou; má osvojenou metodickou řadu k činnostem hudebně-poslechovým – orientuje se v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní, v propojení se složkou taneční, hrou na nástroje i s poslechovou skladbou.
Osnova
  • Hudebně-tvořivé činnosti: improvizace – pohybem, rytmická a melodická; prvky elementárního komponování. (4 hod.)
  • Hudebně-pohybové činnosti: pohybově-výrazové prostředky – elementární pohybový a taneční prvek – v propojení s písní a poslechovou skladbou.(4 hod.)
  • Percepční činnosti – činnosti poslechové: cíle poslechu, hudebně-vyjadřovací prostředky – řeč hudby, rozdělení poslechu, metodický postup poslechu – propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a hudebně-pohybovými. (4 hod.)
  • Hudebněnaukové činnosti vztahující se k poslechovým činnostem. (3 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
  • HERDEN, J. Hudba jako řeč. O poslechu ve škole i doma. Metodické poznámky k učebnicím: 1. My pozor dáme a posloucháme a 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Praha: Scientia, 1998.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha: Scientia, 1994.
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole: 6. Hudba a pohyb. Hradec Králové: Jaroslav Jenček – Orlice, 1997.
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Vyd. 3, Portál, 2010
  • KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: SPN, 1981.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
    doporučená literatura
  • DRDÁCKÝ, F. Lidové tance. Praha: Olympia, 1983
  • HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000.
  • KOPECKÝ, J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014
  • KOS, B. Lidové tance ve školní tělesné výchově. Praha: SPN, 1976,
  • PAYNEOVÁ, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1999.
  • POWELL, J. Jak funguje hudba. Průvodce posluchače vědou a psychologií krásných zvuků. Praha: Dokořán, 2012.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv, doprovod na elementární hudební nástroje, hra na tělo, elementární pohybové prvky/taneční kroky a choreografie, dirigování. Hra na klavír/keyboard/housle. Problematika tvořivých a percepčních poslechových činností; metodická řada při nácviku a využití pohybových/tanečních prvků v praxi. Zpracování přípravy pro předmět hudební výchova na SŠ na zadané období z dějin hudby i s doporučenou poslechovou aktivitou – pracovní list (realizovat v praxi a doplnit reflexí). Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Metody hodnocení
Podmínky ke zkoušce:
U zkoušky účastník/účastnice prokáže teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy 3.
Zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV 1, 2 a 3 a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/keyboard/ housle): 10 lidových písní (z toho 2 dvojhlasé či vícehlasé), 10 umělých/populárních písní, 1 kánon, 4 písně vztahující se k dějinám hudby (pro II. a III. stupeň).
Portfoliový úkol: Ke dvěma písním písemně vypracovat metodický postup – doplňkový pohybový/taneční doprovod. Předložení autorsky zpracované přípravy na zadané období z dějin hudby i s doporučenou poslechovou aktivitou – pracovní list a realizované v praxi, doplněno o reflexi – výuka HV na SŠ. Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV.
Informace učitele
Jako studijní opora budou průběžně přidávány studijní materiály do složky Učební materiály předmětu SZc0050 v ISu.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SZc0050/um/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0050