PdF:SZc0060 Oborová didaktika němčiny 1 - Informace o předmětu
SZc0060 Oborová didaktika německého jazyka a literatury 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Studenti se obeznámí s cíli a obsahy didaktiky německého jazyka s ohledem na její interdisciplinaritu a získají přehled o cílech a principech aktuálního pojetí komunikačně a interkulturně orientované výuky němčiny jako cizího jazyka. Stěžejní součástí předmětu je analýza a klasifikace kompetencí vyučujících cizích jazyků.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student je schopen:
• popsat, čím se zabývá didaktika němčiny jako cizího jazyka
• rozlišit a vysvětlit pojmy didaktika a metodika cizího jazyka
• charakterizovat základní cíle a principy komunikačně a interkulturně orientované výuky cizího jazyka
• objasnit význam strategických dokumentů pro výuku cizích jazyků (SEERJ a Dodatku k SERRJ)
• pojmenovat a analyzovat kompetence vyučující/ho cizího jazyka. - Osnova
- oborová didaktika (didaktika a metodika) - úvod, hraniční obory (1 hod.).
- cíle a principy komunikačně a interkulturně orientované výuky cizích jazyků (2 hod.)
- SERRJ a Dodatek k SERRJ (popř. Profile deutsch) (1 hod.)
- kompetence vyučující/ho cizích jazyků (1 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- Klečková, Gabriela; Hanušová, Světlana; Píšová, Michaela; Janíková, Věra; Orlova, Natalia; Mašková, Irena; Kourkzi, Alice; Kolmašová, Kamila (2019): Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka. Praha: Národní vzdělávací ústav. Dostupný z: https://www.n
- Janíková, Věra (2011): Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
- Council of Europe (2001): Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého. Dostupný z: https://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/spolecny-evropskyreferencni-ramec-pro-jazyky
- Council of Europe (2018): Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors. Strasbourg. Dostupný z: https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989
- Council of Europe (2020): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Begleitband. Překlad Jürgen Quetz a Rudi Camerer. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen. Glaboniat, Manuela; Müller, Martin; Rusch, Paul; Schmitz, Helen
- doporučená literatura
- Schart, Michael; Legutke, Michael (2012): Deutsch lehren lernen 1: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. München: Goethe Institut.
- Ballweg, Sandra; Drumm, Sandra; Hufeisen, Britta; Klippel, Johanna; Pilypaityte, Lina (2013): Deutsch lehren lernen 2: Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch? München: Goethe Institut.
- Burwitz-Melzer, Eva (Hg.), Mehlhorn, Grit (Hg.), Riemer, Claudia (Hg.), Bausch, Karl-Richard (Hg.), Krumm, Hans-Jürgen (Hg.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6. überarbeitete Auflage, Tübingen: A. Francke Verlag.
- Výukové metody
- Rešerše, diskuse, samostudium s oporou IS-interaktivní osnovy.
- Metody hodnocení
- Individuální rozhovor v návaznosti na portfoliové úkoly (viz níže) a na
kompetenci 5 b Standardu: Stanovuji adekvátní cíle svého profesního rozvoje, uvádím v praxi
kroky k jejich dosažení a vyhodnocuji je.
Konkrétní portfoliový úkol:
• sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje)
• seznam odborné literatury zejména z oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, kterou účastník použil/použije pro přípravu a výkon praxe. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0060