PdF:SZc0062 Oborová didaktika němčiny 3 - Informace o předmětu
SZc0062 Oborová didaktika německého jazyka a literatury 3
Pedagogická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/0/1.2. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Veličková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící) - Garance
- Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím přehled o možných přístupech a postupech zprostředkování jednotlivých jazykových prostředků (sl. zásoba, gramatika, výslovnost, pravopis) a rozvoje jazykových činností (recepce, produkce, interakce, mediace) ve výuce německého jazyka a rovněž o formách hodnocení a sebehodnocení. Dále je cílem poukázat na nutnost a možnosti rozvoje interkulturní kompetence a obeznámit je s metodami diferenciace a individualizace cizojazyčné výuky.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu je student schopen:
• použít široký repertoár metod rozvoje jednotlivých jazykových činností (recepce, produkce, interakce, mediace) a jazykových prostředků (slovní zásoba, gramatika, výslovnost a pravopis)
• použít adekvátní formu hodnocení výkonu žáků a žákyň, vést žáky a žákyně k sebehodnocení
• diferencovat a individualizovat výuku
• vést žáky a žákyně k respektu vůči jiným kulturám, podporovat v nich otevřenost a kritické myšlení (např. vůči kulturním stereotypům)
• koncipovat výuku s literárním (literárně-kulturním) obsahem či přesahem uzpůsobenou dané cílové skupině. - Osnova
- zprostředkování a rozvoj komunikačních dovednostní a jazykových prostředků ve výuce němčiny jako cizího jazyka (4 hod.)
- diferenciace a individualizace ve výuce cizího jazyka (4 hod.)
- kulturní složka výuky cizího jazyka (3 hod.)
- literární složka výuky cizího jazyka (4 hod.)
- Literatura
- povinná literatura
- Janíková, Věra (2011): Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
- Funk, Hermann; Kuhn, Christina; Skiba, Dirk; Spaniel-Weise, Dorothea; Wicke, Rainer E. (2017): Deutsch lehren lernen 4: Aufgaben, Übungen, Interaktion. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
- doporučená literatura
- Hille, Almut; Schiedermair, Simone (2021): Literaturdidaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: eine Einführung für Studium und Unterricht. Narr Studienbücher Literaturwissenschaft. Tübingen: Narr Francke Attempto.
- Brinitzer, Michaela; Hantschel, Hans-Jürgen; Kromere, Sandra; Möller-Frorath, Monika; Ros, Lourdes (2016): DaF Unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
- Burwitz-Melzer, Eva (Hg.), Mehlhorn, Grit (Hg.), Riemer, Claudia (Hg.), Bausch, Karl-Richard (Hg.), Krumm, Hans-Jürgen (Hg.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6. überarbeitete Auflage, Tübingen: A. Francke Verlag.
- Výukové metody
- Rešerše, diskuse, prezentace, peer feedback, samostudium s oporou IS-interaktivní osnovy.
- Metody hodnocení
- • ústní zkouška
• konkrétní portfoliový úkol: příprava a prezentace návrhu jedné dílčí vyučovací aktivity zaměřené na rozvoj zvolené jazykové činnosti či jazykového prostředku (zasazené do kontextu vyučovací hodiny) s následným řízeným peer-feedbackem. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0062