SZc0062 Oborová didaktika německého jazyka a literatury 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/0/1.2. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Veličková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím přehled o možných přístupech a postupech zprostředkování jednotlivých jazykových prostředků (sl. zásoba, gramatika, výslovnost, pravopis) a rozvoje jazykových činností (recepce, produkce, interakce, mediace) ve výuce německého jazyka a rovněž o formách hodnocení a sebehodnocení. Dále je cílem poukázat na nutnost a možnosti rozvoje interkulturní kompetence a obeznámit je s metodami diferenciace a individualizace cizojazyčné výuky.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen:
• použít široký repertoár metod rozvoje jednotlivých jazykových činností (recepce, produkce, interakce, mediace) a jazykových prostředků (slovní zásoba, gramatika, výslovnost a pravopis)
• použít adekvátní formu hodnocení výkonu žáků a žákyň, vést žáky a žákyně k sebehodnocení
• diferencovat a individualizovat výuku
• vést žáky a žákyně k respektu vůči jiným kulturám, podporovat v nich otevřenost a kritické myšlení (např. vůči kulturním stereotypům)
• koncipovat výuku s literárním (literárně-kulturním) obsahem či přesahem uzpůsobenou dané cílové skupině.
Osnova
  • zprostředkování a rozvoj komunikačních dovednostní a jazykových prostředků ve výuce němčiny jako cizího jazyka (4 hod.)
  • diferenciace a individualizace ve výuce cizího jazyka (4 hod.)
  • kulturní složka výuky cizího jazyka (3 hod.)
  • literární složka výuky cizího jazyka (4 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • Janíková, Věra (2011): Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
  • Funk, Hermann; Kuhn, Christina; Skiba, Dirk; Spaniel-Weise, Dorothea; Wicke, Rainer E. (2017): Deutsch lehren lernen 4: Aufgaben, Übungen, Interaktion. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
    doporučená literatura
  • Hille, Almut; Schiedermair, Simone (2021): Literaturdidaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: eine Einführung für Studium und Unterricht. Narr Studienbücher Literaturwissenschaft. Tübingen: Narr Francke Attempto.
  • Brinitzer, Michaela; Hantschel, Hans-Jürgen; Kromere, Sandra; Möller-Frorath, Monika; Ros, Lourdes (2016): DaF Unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
  • Burwitz-Melzer, Eva (Hg.), Mehlhorn, Grit (Hg.), Riemer, Claudia (Hg.), Bausch, Karl-Richard (Hg.), Krumm, Hans-Jürgen (Hg.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6. überarbeitete Auflage, Tübingen: A. Francke Verlag.
Výukové metody
Rešerše, diskuse, prezentace, peer feedback, samostudium s oporou IS-interaktivní osnovy.
Metody hodnocení
• ústní zkouška
• konkrétní portfoliový úkol: příprava a prezentace návrhu jedné dílčí vyučovací aktivity zaměřené na rozvoj zvolené jazykové činnosti či jazykového prostředku (zasazené do kontextu vyučovací hodiny) s následným řízeným peer-feedbackem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0062