SZc0071 Oborová didaktika výchovy ke zdraví 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/1.2. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na poznatky a zkušenosti studujících osvojované v průběhu studia školní pedagogiky, obecné didaktiky a oborové didaktiky výchovy ke zdraví 1 a 2. Posláním předmětu je iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích vyučujících výchovy ke zdraví. Předmět je zaměřen na rozvoj profesních kompetencí učitele, především formou práce s konkrétním tématem výchovy ke zdraví a jeho didaktickou transformací.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je studující schopen:
• aplikovat poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko-psychologických disciplín a oborové didaktiky VkZ 1,2;
• didakticky transformovat témata obsažená v RVP ZV;
• analyzovat mezipředmětové vazby;
• připravovat a realizovat výuku výchovy ke zdraví;
• analyzovat a hodnotit hodiny výchovy ke zdraví;
• definovat specifické problémy vyučování v oboru výchova ke zdraví na ZŠ;
• používat aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví.
Osnova
  • 1.-5. Analýza učebnice výchovy ke zdraví v kontextu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví (cíle, výstupy, učivo) a její zhodnocení. (5 hod.)
  • 6.-12. Didaktická transformace vybraného tematického celku (učiva v RVP ZV). (7 hod.)
  • 13.-15. Reflexe vytvořeného materiálu. (3 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava a Eva MARÁDOVÁ, 2020. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-142-5.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana a Petr SVOJANOVSKÝ, 2020. Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-9581-6.
  • KREJČÍ, Milada. Výchova ke zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2011. 192 s. ISBN 9788072389308.
  • MARÁDOVÁ, Eva, 2014. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 79 s. ISBN 9788072906628
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2023.
  • Standardy pro základní vzdělávání – Výchova ke zdraví. 2015. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67503&view=9832
  • TUPÝ, Jan. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Výchova ke zdraví. Dostupný z WWW: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/21331/METODICKE-KOMENTARE-A-ULOHY-KESTANDARDUM-ZV---VYCHOVA-KE-ZDRAVI.html
    doporučená literatura
  • BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER a Mark A. MCDANIEL, 2017. Nauč se to!: jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Přeložil Eva NEVRLÁ. V Brně: Jan Melvil Publishing. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-030-9.
  • MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005. 416 stran. ISBN 8073670542.
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella SIEGLOVÁ, Dagmar, 2019. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2254-7.
Výukové metody
Výuka probíhá formou seminářů a skupinové práce.
Metody hodnocení
Studující didakticky transformuje vybrané téma z RVP ZV – VkZ do pěti vyučovacích jednotek (nebo projektu). Studující prezentují ve skupině vytvořený materiál, reflektují a diskutují prezentovaná témata. Semestrální úkol je součástí portfolia studujícího v oborové didaktice.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0071