So205 Sociálně pedagogiká praxe 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/2. 28. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je představit studentům*tkám mentoring jako komplexní nástroj pro edukativní a profesní rozvoj. Studenti by měli v průběhu absolvovaných kurzů ze studia získat dovednosti ve vybraných metodách, které lze efektivně využívat při poskytování podpory, poradenství, vedení či patronátu služebně mladších. Cílem mentoringu je studenty nejen teoreticky vybavit konkrétními nástroji, ale předvést tyto nástroje v praxi jak v rámci sebezkušenosti, tak v závěru předmětu i při mentoringu pedagogických praxí mladších spolužáků z bakalářského stupně studia. Celkem se jedná o 24h. praxe (14h. příprava na mentoring, 10h. vedení reflektivních setkání se studujícími bakalářského studijního programu).
Výstupy z učení
Studující se naučí: Řídit diskusi a měnit flexibilně dle situace roli facilitátora diskuse. Chápat reflexe jako nástroj efektivní komunikace, rozlišit strukturu reflexe, efektivně směřovat k vytyčenému cíli, formulovat ponaučení, shrnutí/ výstupy. Poskytovat a přijímat efektivní zpětnou vazbu, odlišit zpětnou vazbu od reflexe. Využívat představených nástrojů mentoringu dle konkrétní situace, cílové skupiny a tématu.
Osnova
  • Studující v průběhu podzimního semestru realizují minimálně jednu skupinovou reflexi praxí se studenty bakalářského studia. Z této reflexe pak předloží zprávu, jejíž nedílnou součástí bude i sebereflexe vlastního mentorování. Studující dostanou přesné pokyny po začátku semestru. Osnova: Úvodní organizační setkání Studium interaktivní osnovy k mentoringu Vedení reflexí bakalářských studujících katedry sociální pedagogiky Zpráva z praxe So205
Literatura
    doporučená literatura
  • KINDL-BEILFUSS, Carmen. Umění ptát se : v koučování, poradenství a systemické terapii. Translated by Lenka Hradilová. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016, 211 stran. ISBN 9788026211501. info
  • NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
  • BROOKFIELD, Stephen a Stephen PRESKILL. Discussion as a way of teaching : tools and techniques for university teachers. 1st publ. Buckingham: Society for research into higher education, 1999, xx, 191. ISBN 0335201628. info
    neurčeno
  • BROOKFIELD, Stephen. Teaching for critical thinking : tools and techniques to help students question their assumptions. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2012, xix, 280. ISBN 9781118146729. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Sebepoznání, sebeřízení a stres : praktický atlas sebezvládání. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2008, 178 s. ISBN 9788024725932. info
  • BROOKFIELD, Stephen. Understanding and facilitating adult learning : a comprehensive analysis of principles and effective practices. Buckingham: Open University Press, 1986, xvi, 375. ISBN 0335152260. info
Výukové metody
hromadné konzultace, vedení reflexí
Metody hodnocení
Studující v průběhu podzimního semestru realizují minimálně jednu skupinovou reflexi praxí se studenty bakalářského studia. Z této reflexe pak předloží zprávu, jejíž nedílnou součástí bude i sebereflexe vlastního mentorování.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/So205