So236 Gerontagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 12. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
So236/KombiSem01: Pá 20. 9. 9:00–12:50 učebna 39, So 12. 10. 9:00–12:50 učebna 39, Pá 13. 12. 9:00–12:50 učebna 39, L. Gulová
So236/01: každé sudé pondělí 9:00–12:50 respirium (4. nadzemní podlaží), L. Gulová
Předpoklady
Studenti se seznámí s definicemi a vybranými teoriemi, které se vztahují k oblasti gerontagogiky. Vytvoří aktivizační program, který prověří v praxi se skupinou nebo jednotlivci z řad seniorů a to v ústavním zařízení nebo v prostředí domova seniorů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Gerontagogika je v našem prostředí nově vznikající disciplínou, která v sobě spojuje řadu témat vztahujících se ke vzdělávání a aktivizaci seniorům. Vědecká rovina předmětu a disciplíny se utváří a reagují na aktuální vývoj ve společnosti. Výuka je koncipována do vybraných témat, které lze dále rozšiřovat. Studenti se seznámí s definicemi a vybranými teoriemi, které se vztahují k oblasti gerontagogiky. Vytvoří aktivizační program, který prověří v praxi se skupinou nebo jednotlivci z řad seniorů a to v ústavním zařízení nebo v prostředí domova seniorů.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu • Student se bude orientovat v teoriích o adaptaci na stáří a stárnutí • Zvládne definovat, co obnáší gerontagogika jako disciplína o vzdělávání seniorů a aktivizaci seniorů • Dokáže vnímat stáří a stárnutí v kontextu současné společnosti, seniory jako významné aktéry společenského dění • Bude schopen nahlédnout na různé formy aktivizace seniorů a bude schopen vytvořit aktivizační program a realizovat ho v praxi • Zvládne definovat ageismus a vše, co s ním souvisí • Student se bude orientovat ve vzájemných souvislostech mezi sociální prací, sociální pedagogikou a gerontagogikou Klíčová slova: Vzdělávání seniorů, aktivizace seniorů, teorie adaptace na stáří, teorie sociální směny, filozofie stáří, ageismus
Osnova
  • Okruhy k teoretické části (a současně ke zkoušce) 1. Gerontagogika jako disciplína budoucnosti, stárnoucí populace a její potřeby. 2. Stáří v kontextu doby, teorie stárnutí, sociálněgerontologické teorie a teorie socioemocionální selektivity, fenomén stáří. 3. Teorie sociální směny, sociální role ve stáří, změny postojů a sociálního chování, teorie selektivní optimalizace s kompenzací, senioři jako aktéři společenských změn a vlastního rozvoje. 4. Formy a metody vzdělávání seniorů, funkce vzdělávání v postproduktivním věku (Akademie III. věku, univerzity III. věku, kluby seniorů aj.), česká a zahraniční zkušenost. 5. Primární, sekundární a terciální aktivizace seniorů (výchova ke stáří, další vzdělávání seniorů a zapojení seniorů do občanské společnosti, zachování a upevnění dosavadních schopností a udržení kvality života) 6. Aktivizace seniorů (arteterapie, muzikoterapie, reminiscenční terapie, animace, ergoterapie, pet-terapie, rezoluční terapie, terapeutické zahrady aj.) 7. Ageismus ve společnosti, příčiny a následky, prevence a kompenzace. 8. Nemoci ve stáří – demence a jejich dopad na jedince, rodinu a společnost, možnosti aktivizace lidí s demencí 9. Senior v ústavním zařízení a v rodinném prostředí, možnosti podpory v rámci sociálního systému, partnerský a sexuální život seniorů. 10. Programy vzdělávání a aktivizace seniorů, nové trendy ve vzdělávání seniorů, senioři v médiích. 11. Tvorba aktivizačního programu a jeho aplikace do praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • BENEŠOVÁ, Dana. Gerontagogika : vybrané kapitoly. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2014, 136 stran. ISBN 9788074520396. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. Praha: Havlíček Brain Team, 2010, 365 s. ISBN 9788087109199. info
    doporučená literatura
  • GULOVÁ, Lenka. Studentské profesní praxe – možnosti aktivizace seniorů. Brno: MUNIPRESS, 2015. ISBN 978-80-210-8147-5. info
  • PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 92 s. ISBN 8024408791. info
  • SOBOTKOVÁ, Jaroslava. Aktivizace seniorů v ústavní péči. Edited by Kateřina Kubalčíková. Brno, 2002, 59 l. info
Výukové metody
Teoretická příprava, seminární výuka, diskuse, projektování. V rámci týmové práce studenti vytvoří aktivizační program pro seniory v ústavních zařízeních i v domácím prostředí, který udou aplikovat do praxe a následně prezentovat.
Metody hodnocení
Zkouška. Studenti Studenti se připraví na písemnou zkoušku a budou prezentovat projekt - lekci, kterou zrealizovali v praxi. Z obou částí bude výsledná známka.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SOp236/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/So236