PdF:TI2001 Didaktika – dřevo, kovy - Informace o předmětu
TI2001 Didaktika – dřevo, kovy
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/2/0. 12 h. konz./sem. (komb. stud.). 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 14:00–14:50 učebna 25
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TE2) (2)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Seminář se soustředí na cvičné výstupy studentů v rozsahu vzdělávací oblasti práce s technickými materiály s cílem získat základní schopnosti a dovednosti úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech. Zejména jde o osvojení vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
- Výstupy z učení
- Studenti: Osvojí si základní vědomosti a dovednosti pro vedení výuky. Získají základy pro přípravu vyučovacího procesu. Budou schopni plánovat a vést vyučovací proces v oblasti praktických činností technického charakteru. Navrhnou a popíšou nářadí a nástroje pro realizaci výrobků. Navrhnou vhodné vyučovací metody a organizační formy v praktickém vyučování. Vytvoří vlastní technologický postup při realizaci námětů. Vysvětlí zásady bezpečnosti a hygieny práce v praktickém vyučování. Definují výukové cíle, klíčové kompetence a mezipředmětové vztahy při realizaci námětů.
- Osnova
- Sylabus přednášek: 1. a 2. týden: Vyučovací jednotka jako základní vyučovací forma - struktura, cíl, organizace, úloha učitele a žáka, technické a materiální podmínky 3. a 4. týden: Technologie vyučování technickým předmětům na základní škole – teorie vyučování, oborová didaktika (teorie řízení vyučovacího procesu, vyučovací cíle, formy, zásady, metody, prostředky). 5. a 6. týden: Mezipředmětové vztahy v rámci vzdělávacích oblastí, výchovné využití pedagogického procesu, průřezová témata RVP - vyučovací předměty na základní škole, osobnostní a sociální výchova, multikulturní, environmentální a mediální výchova. 7. a 8. týden: Úloha učitele v procesu osvojování technických vědomostí, dovedností a návyků - rysy osobnosti učitele, mluvený i písemný projev učitele, vyjadřovací schopnosti, vztah učitele k žákům, kolegům, rodičům i k profesi, osobnostní i vzdělanostní růst. 9. a 10. týden: Vyučovací metody a prostředky v předmětech technického a informačně technologického charakteru - klasické i progresivní vyučovací metody a jejich využití v pedagogické praxi, specifika využití odborných laboratoří a školních dílen. 11. a 12. týden: Člověk a svět práce - úvodní hodiny praktických činností na základní škole - specifika práce se žáky, organizace a bezpečnost práce ve školní dílně. Sylabus cvičení: 1. - 12. týden: Cvičné výstupy studentů v rozsahu vzdělávací oblasti práce s technickými materiály, stanovení výukových cílů, metod a organizačních forem práce, rozvoj klíčových kompetencí, vypracování didaktických listů pro výuku pracovního vyučování.
- Literatura
- FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika předmětů technického a informačně technologického charakteru. Brno: 2013, dostupné z http://wrack.ped.muni.cz/elearning/mod/resource/view.php?id=798
- FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001, 92 s. ISBN 8021026413. info
- Výukové metody
- Přednáška, prezentace studentů.
- Metody hodnocení
- Studenti absolvují písemnou zkoušku v rozsahu přednáškových bloků. Ve cvičení studenti absolvují cvičné výstupy před seminární skupinou a vypracují 3 písemné přípravy učitele pro výuku zadaných témat.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/TI2001