PdF:VY3DC_ZZDN Základy zdravotních nauk - Informace o předmětu
VY3DC_ZZDN Základy zdravotních nauk
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět navazuje na dosavadní znalosti posluchačů ze střední školy a přináší podrobnější a syntetické informace z oblasti teoretických, preklinických i klinických medicínských oborů. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, aplikovány na situace ve školních zařízeních s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte, komunikaci s dalšími specialisty v týmu, jenž o dítě pečuje. Jsou probírány základní příznaky a chorobné jednotky, s nimiž se může pedagog u školních dětí setkat, prostředí ve třídě je charakterizováno z hlediska ergonomického, epidemiologického, mikroklimatu, osvětlení, zvukové pohody žáků. K hlavním cílům výuky předmětu patří posílení znalostí posluchačů o dobré pedagogické praxi, základech první pomoci, významných infekčních a neinfekčních chorobách, jejich brzké detekci, možnostech terapie a prevence. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch, preventivní opatření ve škole, hygienu pedagogického procesu, spolupráci s dalšími odborníky v zájmu dítěte, omezení rizik, spojených se školní docházkou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DPS Vychovatelství (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Základy zdravotních nauk SP4BK_ZZDN + SPZKC_ZZDN, SP4RC_ZZDN
K základním cílům předmětu patří návaznost na poznatky o anatomii a fysiologii lidského organismu, podání přehledu základních infekčních onemocnění a důležitých neinfekčních chorob hromadného výskytu (srdečně-cévní a nádorová onemocnění, cukrovka, alergie), základy patofysiologie, epidemiologie, školní hygieny, prevence a první pomoci. Bližší vymezení témat je uvedeno níže.
Pojem zdraví, přehled poruch pohybového ústrojí, srdečně cévního ústrojí, dýchacího ústrojí, trávicího ústrojí, vylučovacího ústrojí, kožního ústrojí, nervového ústrojí, dítě s poruchou smyslů, škola a infekce, dítě s alergií a škola, zdravotní rizika učitelského povolání, základy hodnocení výživové spotřeby a výživového stavu, základní pojmy z infektologie, poruchy rozmnožovacího ústrojí, reprodukční a sexuální chování jako rizikový faktor.
Výstupy z učení: po úspěšném absolvování předmětu získá posluchač základní představu o složení a funkci lidského těla jako celku i jeho jednotlivých systémů, bude schopen porozumět vybraným patologickým procesům infekční i neinfekční povahy, pochopí smysl preventivních opatření a řadu z nich bude umět realizovat. Zvládne základy poskytování laické první pomoci. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - rozumět základům anatomie a fysiologie lidského organismu, - vyjmenovat a popsat podstatu významných infekčních onemocnění dětí, - vyjmenovat a popsat podstatu významných neinfekčních onemocnění dětí, - znát a umět aplikovat opatření primární prevence ve škole, - znát a umět aplikovat základy laické první pomoci.
- Osnova
- 1. Základní terminologie a vymezení oboru.
- 2. Dítě a prostředí. Dědičnost a její vliv na zdraví.
- 3. Příznaky poruch zdraví dítěte školního věku. Základy infektologie, imunologické minimum, očkování.
- 4. Neinfekční choroby hromadného výskytu, jejich léčba a prevence. Systém rizikových faktorů.
- 5. Charakteristika prostředí ve škole. Biorytmy, únava, přetěžování, režim dne. Podmínky školní práce.
- 6. Onemocnění CNS, neurovývojové poruchy.
- 7. Energetická a biologická hodnoty stravy, základní nutrienty. Onemocnění související s nesprávnou výživou.
- 8. Základy laické první pomoci - neodkladná resuscitace, stavění krvácení, protišoková opatření, termická a chladová poranění, opatření při otravě a poleptání, ošetření zlomenin. Lékárnička.
- Literatura
- povinná literatura
- KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 258 stran. ISBN 9788021057630. info
- ZUCHOVÁ, Barbora, Radek TURIN, Martin SEBERA, Zdeňka KUBÍKOVÁ a Petr ZAORAL. První pomoc. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISSN 1802-128X. URL info
- ZUCHOVÁ, Barbora. Základní postupy neodkladné resuscitace - Guidelines 2005. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISSN 1802-128X. URL info
- doporučená literatura
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 263 s. ISBN 80-7066-980-2. info
- BYDŽOVSKÝ, Jan. První pomoc. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2004, 75 s. ISBN 8024706806. info
- PARKER, Steve. Lidské tělo :[prozkoumejte své tělo a naučte se mu rozumět]. Vyd. 1. Praha: Slovart, 1998, 59 s. ISBN 80-7209-084-4. info
- SMITH, Tony. Lidské tělo :ilustrovaný průvodce jeho stavbou, funkcí a některými poruchami. 2. vyd. Praha: Fortuna Print, 2001, 240 s. ISBN 80-86144-67-4. info
- KÁBRT, Jan a Jan KÁBRT JR. Lexicon medicum. Druhé, dopl. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2004, 1136 s. ISBN 80-7262-235-8. info
- Výukové metody
- Přednáška s výkladem obtížných partií látky, teoretická příprava z doporučených tištěných a elektronických informačních zdrojů. Zpětná vazba - reakce posluchačů během přednášky či v konzultačních hodinách.
- Metody hodnocení
- Zkoušku z předmětu student vykoná písemně, a to formou testu, obsahujícího 60 otázek. Okruhy ke zkoušce jsou veřejné, respektují obsah kapitol závazného učebního textu (skript). K úspěšnému absolvování zkoušky potřebuje student dosáhnout alespoň 40 bodů, přičemž každá správně zodpovězená otázka je ohodnocena 1 bodem. Student má k vyplňování testu k dispozici max. 60 minut čistého času. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést i ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky, vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
- Informace učitele
- Okruhy ke zkoušce ze ZZN:
1. Hygiena pedagogického procesu, výchova ke zdraví a její zaměření.
2. Výživa dítěte školního věku, základní složky a jejich význam. Pitný režim. Onemocnění spojená s nesprávnou výživou. Výživová doporučení.
3. Rizikové chování školních dětí a jeho prevence.
4. Neinfekční choroby hromadného výskytu ("civilizační"), jejich přehled a možná prevence.
5. Dětské úrazy a jejich prevence.
6. Epidemiologický řetězec, významné infekční choroby dětského věku, očkování a další preventivní opatření
7. Onemocnění CNS, neurovývojové poruchy.
8. Alergie a jejich řešení.
9. Dítě se smyslovou poruchou nebo vadou a chronickým onemocněním ve škole.
10. Významné příznaky svědčící pro onemocnění útrobních orgánů.
11. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN).
12. Základy laické první pomoci - neodkladná resuscitace, šok, krvácení, popáleniny, omrzliny, zlomeniny, otravy, poleptání. Lékárnička.
Doplňující literární a elektronické zdroje: JANOUT, V. Klinická epidemiologie-nedílná součást klinických rozhodovacích procesů. Praha: GRADA Publishing, 1998, 145 s. ISBN 80-7169-353-7.
KACHLÍK, P. Návykové látky, rizika jejich zneužívání a možná prevence. 1. vyd. Brno: PdF MU v Brně, 2003 http://www.ped.muni.cz/wsocedu/virtual/pdf/Kachlik_NavykoveLatky.pdf
NEVESELÁ, L., URBÁNKOVÁ, K. První pomoc na cestách. Praha: Computer Press, 2001, 90 s. ISBN 80-7226-495-8.
SVĚTOVÁ ZDRAVOTNICKÁ ORGANIZACE. Zdraví 21-Zdraví do 21. století. Praha: MZ ČR, 2001. ISBN 80-85047-49-5.
TROJAN, S., SCHREIBER, M. Atlas biologie člověka. Praha: Scientia, 2002, 56s.+85 schémata, ISBN 80-7183-257-X.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VY3DC_ZZDN